BOLEH PESAN BEDAK2 SEJUK BERAS TITIK , BEDAK2 SEJUK MUNTAH BELUT , BEDAK SEJUK BENANG SILA DISINI - CARA BORONG PUN BOLEH...BELI SIKIT2 PUN OK. BOLEH JUGA BUAT PESANAN AIR GAMAT, BEDAK PENAWAR, BAM ,MINYAK GAMAT, MINYAK URUT PANAS,...

ALYACRAFTS - TEMPAHAN KRAF BENANGKAIT

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

Tima kasih sudi jadi sahabat :D

Saturday, December 31, 2011

SELAMAT TAHUN BARU MASEHI 2012....


Salam rakan2 blogger,






Salam tahun baru Masehi 2012....

Sepanjang tahun 2011, saya sekeluarga bersyukur di kurniakan
kesihatan serta rezeki yang baik serta kini dipanjangkan 
pula usia untuk melangkah ke tahun baru Masehi 2012.

Saya berdoa semuga rakan2 blogger pun begitu. 

Sedikit nasihat dari saya .

1.  Jika berlaku apa2 musibah pada tahun 2011, jangan lah pula
     kita putus harapan. Anggap lah semuanya dugaan Allah terhadap
     diri kita yang lemah ini. Semua manusia di dunia ini akan 
     di duga samada cara senang mahupun susah. Oleh itu, sabar
     dan sentiasa bertakwa kepada Allah yang lebih mengetahui.
     Kemungkinan dugaan ini adalah penghapus sebahagian dosa
     yang telah kita lakukan. Kita kena lah sentiasa bersyukur dan
     jangan sesekali lupa bertakwa kepada Allah s.w.t.

2. Jika kita pula dikurniakan rezeki melimpah, jangan lah pula
    kita lupa dari mana rezeki tu datang. Semuanya dari Allah s.w.t.
    Ketepikan sebahagian rezeki itu untuk membantu dengan ikhlas
    golongan2 susah. Semua ini adalah saham akhirat kita dan 
    rebut lah peluang ini sementara kita masih hidup.

3.  Tahun 2012 ini mungkin akan membawa dugaan2 lain. Apa2
     pun jangan lah kita taksub sangat dengan tipu dunia ini sebab
     apa2 yang kita capai di dunia ini ada lah bersifat sementara saja. 
     Akhirat juga adalah tempat kekal bagi kita semua.

4.  Juga selalu lah berselawat ke atas junjungan kita Nabi 
     Muhammad s.a.w. dan sentiasa lah berdoa untuk kesejahteraan
     baginda, ahli keluarga nya serta sahabat2nya kesemuanya.

5. Jangan lupa juga untuk kita berdoa kepada ahli keluarga kita
   yang masih hidup mahupun sudah meninggal dunia terutama
   ibu bapa yang membesarkan kita.

6. Jadi sempena tahun baru Masehi 2012 ini, selain meneruskan
    kehidupan, kita semua mesti pertingkatkan ketakwaan kita 
    terhadap Allah s.w.t dan sentiasa ingat kita semua akan kembali  
    kepadanya suatu hari nanti untuk di soal apa yang telah kita 
    lakukan semasa di dunia. Jadi sentiasa ikut perintah2 Allah s.w.t
    dan jauhi larangan2nya, inysyallah kita semua akan selamat 
    di dunia dan di akhirat nanti.

 SELAMAT TAHUN BARU 2012 ....




Saturday, December 24, 2011

PETUA : AIR GAMAT CAMPUR MADU LEBAH BOLEH SEMBUH MASAALAH BATUK BERPANJANGAN / KAHAK BANYAK

Anda alami masaalah batuk berpanjangan serta
ada kahak banyak dalam saluran tekak....jangan risau...
ada caranya untuk menyembuhkan masaalah ni.

Sesiapa pun yang punyai masaalah batuk yang 
berpanjangan ni akan merasai kesan sampingan  
yang tidak menyenangkan antaranya sakit dada,  
keletihan, sakit kepala, sakit tekak malah terdapat
banyak kahak dalam saluran tekak. Bukan tu saja,
batuk juga boleh mengakibatkan gangguan tidur, cara
bersosial serta gangguan tugasan kerja.

Amat memeritkan lagi jika berkeadaan demam yang suhu
badan sekejap naik dan sekejap surut ketika mengalami
masaalah batuk. 

Jangan la dok p makan pil2 panadol banyak2. Memang
makan pil2 ni boleh bantu mengurangkan demam tapi
yang pasti, pil2 ni kurang berkesan menyembuh masaalah
batuk berpanjangan serta kahak banyak dalam saluran tekak.


Tahukah anda dengan membatuk secara tiba-tiba, aliran 
udara dari paru-paru boleh mencapai kelajuan yang tinggi  
dan akibatnya partikel kuman yang berpotensi penyakit 

dapat merebak jarak yang sangat jauh dari mulut terbuka.  


Aliran udara dari batuk
melalui teknik fotografi  
Schlieren. Potensi untuk
merebakkan partikle2
penyakit melalui
penafasan







Tetapi kita juga perlu tahu batuk adalah sebagai tindak balas
semula jadi untuk melindungi paru-paru. Dengan membersihkan  
saluran pernafasan, ia juga membantu mencegah jangkitan
pada diri sendiri tapi secara tak langsung pula ianya berpotensi
membawa partikel2 penyakit kepada orang lain.

Faktor2 penyebab seseorang itu batuk : 
- sensitif kepada merokok
- atau menyedut asap perokok ( secondary smoker ) 
- alahan kepada pencemaran udara, bau dari cat malah
  kepada bau2an dari produk yang harum seperti minyak wangi  
  atau penyegar udara
- juga alahan kepada debu, bulu haiwanatau dari debunga  
  pokok-pokok dan juga
- alahan kepada minuman sejuk dan buah2an sejuk

Jangan ambil ringan masaalah batuk berpanjangan ini sebab
jika tidak disembuhkan cepat, berkemungkinan membawa kepada
masaalah kesihatan lain antaranya penyakit :

- Asma
- Masaalah gatal2 tekak yang kronik
- Masaalah penafasan
- Masaalah jantung 

Petua senang boleh diamalkan untuk sembuh batuk berpanjangan : 


Tuesday, December 13, 2011

PENGALAMAN BERKHATAN : ANAK LELAKI SAYA KE - 4

Beberapa hari ni saya agak sibuk sikit.

Selain menguruskan pesanan niaga on line ' Bedak Muntah
Belut / Bedak Benang Sila / Air Gamat dll.. ' ni dari rakan2, 
saya serta hubby juga sibuk menguruskan hal berkhatan anak 
lelaki saya ke - 4.

Alhamdulillah, urusan berkhatan ni selamat dijalankan pada
hari Rabu 7hb Disember 2011 ( bersamaan 11 Muharram 1433 )
baru2 ni. Hari ni, dah hampir seminggu berlalu dan anak lelaki
saya ni mula nampak ceria sikit berbanding hari2 awal berkhatan.

Pada 7hb Disember tu, urusan berkhatan dijalankan oleh
seorang pakar / doktor di kawasan Ampang di Ipoh ni.
Appointment bermula pukul 12.30 tgh tapi pagi2 lagi anak saya
ini macam tak sabar2 nak berkhatan. Yang lucunya dia juga
sempat menyanyi lagu ' betan..tan...' nyanyian kumpulan BOBOI
dalam rancangan Maha Raja Lawak.






Selepas berkhatan pada
7hb Disember 2011.
Sempat senyum...







Rasa darah gemuruh / risau saya serta hubby memang ada dari 
pagi tu tapi tak nak la tunjuk kat dia ni nanti dia pun 'panic' , lagi
susah jadinya.

Jadi saya dan hubby buat steady je sepanjang pagi tu sambil tunggu
panggilan dari klinik untuk datang. 

Mula2 memang nak buat awal bulan Disember 2011 tapi semua
fully book jadi dapatlah tarikh ni. Pukul 11 lebih, klinik talipon
dan kami pun pergi ke sana. Sampai di klinik pada pukul 12 tgh,
dan memang cantik masa tu sebab tak payah tunggu lama, terus
masuk ke bilik doktor untuk persediaan berkhatan.

Selepas anak saya tu tanggalkan seluarnya ( memang malu la
time tu sebab dia tak pernah tunjuk 'anunya' kat orang luar selain
saya dan hubby, itu pun kalau dia nak tunjuk sebab satu2 masaalah.
Dia ni pernah kena operate sekali beberapa tahun dulu disebabkan
masaalah bengkak telur sebelah. Alhamdulillah sembuh bila operate 
rupa2 ada tumbuhan kat dalam telur tu , yang berjaya dikeluarkan.

Sementara tunggu doktor ( pakar berkhatan tu ) datang, anak saya tu
di suruh baring atas meja operating dengan berbaju saja tanpa
seluar atau kain menutup ' anunya ' ( malu dia, kesian kat dia masa tu)
oleh jururawat. 





13hb Disember 2011.
Peace 'YA ALL' macam
AC mizal sebut dalam
Maha Raja Lawak...







Dalam beberapa minit, doktor pun datang dan suruh anak saya tu 
relak dan jangan keraskan kaki. Doktor pun belek 'anunya' dan inject
4 kali disekeliling 'anunya' , saya rasa tujuannya ialah untuk kebaskan bahagian kulit yang perlu dibuang. Inilah bius kut.

Saturday, December 10, 2011

GERHANA BULAN 14 MUHARRAM 1433 ( BERSAMAAN 10 DISEMBER 2011 )

Hari Sabtu malam Ahad  ( bermula lebih kurang pukul
7.31 malam ), 14 Muharram 1433 ( 10 Disember 2011 ) 
akan berlakunya Gerhana Bulan penuh.


Menurut info, Gerhana Bulan ini dapat di lihat dengan 
jelas dikebanyakan kawasan di Malaysia. Kesan gelap 
akan kelihatan sekitar jam 8.30 malam apabila bulan
mula menghampiri kawasan bayang2 bumi yang lebih 
gelap dikenali sebagai Penumbra.


Melalui info di baca, Gerhana Bulan penuh ini akan
terbentuk selama 52 minit 16 saat bermula dari pukul
10.05 malam hingga 10.57 malam. Gerhana Bulan Penuh
ini akan tamat sekitar jam 12.18 tengah malam apabila
bulan sepenuhnya akan keluar dari bayang2 Umbra.

Gambar Umbra dan Penumbra. 
















Berpandukan kepada kiraan Skymap Pro 8 :


Bulan terbit                                6.54 petang
Bulan mula memasuki Penumbra    7.32 malam
Bulan mula memasuki Umbra         8.46 malam
Permulaan Gerhana Penuh           10.06 malam
Waktu Gerhana Maksima             10.31 malam
Tamat Gerhana Penuh                 10.57 malam
Bulan meninggalkan Umbra          12.18 tengah malam
Bulan meninggalkan Penumbra       1.31 pagi


Nota : waktu di atas ialah waktu tempatan Malaysia
          dan bersamaan untuk semua negeri2 Malaysia
          samada di Semenanjung Malaysia, Sabah mahupun
          Sarawak. Cuma bezanya ialah ketinggian bulan
          di langit dimana di bahagian timur Malaysia akan
          nampak kedudukan bulan lebih tinggi jika dibanding
          dari bahagian barat Malaysia. Sila lihat Falak Online.






Gambar Gerhana Bulan Penuh


Video di bawah merupakan simulasi gerhana bulan yang 
dibuat menggunakan perisian Stellarium.






Memandangkan phenomena Gerhana Bulan Penuh ini jarang2
terjadi, elokkan semua rakan2 mengambil kesempatan untuk
mendirikan sembahyang sunat Gerhana Bulan mengikut 
panduan di bawah.


PANDUAN SOLAT GERHANA


Ulama bersepakat hukum mengerjakan solat sunat Gerhana
Bulan ini hukumnya sunat muakkad.


Jadi janganlah lepaskan peluang ini. Ini adalah petanda 
kebesaran Allah dan kita semua patut bersyukur kepada
Allah kerana memberi peluang kepada kita untuk melihatnya.  



Wednesday, December 7, 2011

LANGKAH RAWATAN AWAL : GUNAKAN BEDAK MUNTAH BELUT UNTUK SURUTKAN KESAN BENGKAK DIKULIT AKIBAT GIGITAN SERANGGA

Apa tu gigitan serangga.....!!

Gigitan serangga antaranya dari Nyamuk, Lebah, Kerengge,
dan Semut api pasti di alami oleh sesiapa pun terutamanya anak2 
kecil kita.


Bila terkena gigitan ini selain rasa sakit,  juga di bahagian kulit
terkena gigitan ini akan terasa gatal2 , timbul kesan bengkak serta
berbintik2 warna kemerah2an. Kemungkinan akan merebak kepada 
masaalah lebih besar seperti tumbuh bisul. 

Ada antara kita sebut gigitan ini sebagai sengatan atau 'sting'
dalam bahasa Inggeris tetapi sama la tu. 

Dalam satu artikle di internet mencatitkan terdapat lebih 900,000 
jenis2 spesies serangga di muka bumi ini dan jika
digabungkan beberapa jenis binatang pun, jumlah spesies
serangga tetap paling banyak. Ada serangga yang bahaya
kepada manusia dan ada yang tidak.

Memanglah kita benci jenis2 serangga ni tapi tahukah anda 
terdapat 4 jenis serangga yang dicipta oleh Tuhan , mempunyai
manfaat dan kegunaan sendiri. 



Cerita sikit perihal 4 jenis serangga ni ......

1. Nyamuk :

    Serangga ni menjadi punca kepada beberapa jenis penyakit 
    pembawa maut seperti Demam Denggi, Denggi Berdarah, 
    Chikungya, dan macam2 penyakit2 lagi ...

    Kebaikannya : nyamuk serta jentik2nya diperlukan oleh 
    spesis2 lain seperti Kelawar, Katak serta tumbuhan Periuk Kera.
    Tanpa nyamuk, spesies2 ini tidak dapat membiak.

2. Ulat Belatung atau Maggot

    Serangga ini memang menjijikan kerana sering disabitkan 
    sebagai pemakan bangkai dan mayat. 


    Kebaikannya :  Ulat Belatung ini sangat berguna dari segi
    perubatan MDT (Maggot Debdirement Therapy) iaitu Ulat 
    Belatung ini diletakkan pada luka dengan cara tertentu agar
    luka tersebut tidak merebak dan memberi kesan infeksi.

3. Lalat
    Serangga jenis ini sering di lihat di tempat2 seperti timbunan 
    sampah sarap dan atas makanan yang tidak di tutup.  

    Kebaikannya : Seperti nyamuk, serangga ni amat berguna
    untuk kesinambungan hidup spesies lain seperti cicak dan katak.
    Telur lalat yang menetas menjadi ulat belatung akan membantu 
    dalam penguraian sampah dan material organik.

4. Lipas
   Serangga ini seperti nyamuk dan lalat, juga kita benci sebab
   selalu berkeliaran di merata2 tempat dan ia pembawa kuman
   melalui kakinya. Namun kehidupannya adalah amat bersih seperti
   kucing sebab lipas ni selalu membersihkan dirinya dengan cara
   menjilat dirinya.

   Kebaikannya : Melalui kajian, otak lipas mengandungi antibakteria 
   yang mampu melawan kuman.

Banyak lagi jenis2 serangga di bumi ni antaranya kumbang, belalang,
kutu, lebah, semut , kerengge dan pepijat yang punyai keburukan
serta kebaikan masing2.

Kongsi sikit info mengenai pepijat ni terutamanya " pepijat katil ".

Jenis serangga ini memang jijik bila di lihat tetapi itulah bentuk dan
rupa sebenar serangga yang sentiasa dahagakan darah manusia serta
haiwan. Nama saintifik serangga ni disebut dengan nama 'Cimex
Lectularias'.





 Pepijat katil








Biasanya serangga ni akan keluar waktu malam untuk mencari
makanan. Makanan utamanya ialah darah, tidak kira darah haiwan
atau manusia. Apa yang membimbangkan pepijat ni banyak 
bersarang di celah-celah tilam atau bantal yang digunakan dan 
serangga ni mula menyerang semasa mangsa sedang tidur. 

Bila terkena gigitan pepijat ni, kulit mangsa mula terasa gatal 
secara berterusan dan akan mengakibatkan bengkak2 kecil 
di bahagian2 kulit yang digigit tu.



 Kesan gigitan pepijat