BOLEH PESAN BEDAK2 SEJUK BERAS TITIK , BEDAK2 SEJUK MUNTAH BELUT , BEDAK SEJUK BENANG SILA DISINI - CARA BORONG PUN BOLEH...BELI SIKIT2 PUN OK. BOLEH JUGA BUAT PESANAN AIR GAMAT, BEDAK PENAWAR, BAM ,MINYAK GAMAT, MINYAK URUT PANAS,...

ALYACRAFTS - TEMPAHAN KRAF BENANGKAIT

KALAU SUKA POSTING2 KAT BLOG NI, SUDI2 ISIKAN TABUNG NUFFNANG NI YE..TKASIH

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

Tima kasih sudi jadi sahabat :D

SELAMAT DATANG, TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA

Kepada Semua Pelawat Yang Pertama Kali Singgah ke Diari Alya2, kami Ucapkan Selamat Datang. Disini ada macam2 BEDAK SEJUK BIASA serta BEDAK SEJUK RAWATAN yang boleh bantu rawat masaalah kulit anda secara tradisional. Juga ada AIR GAMAT, MINYAK ANGIN PANAS, BAM, MINYAK GAMAT, CORONG RESDUNG, KAYU SUGI. UNTUK TEMPAHAN HASIL KRAFTANGAN , SILA LAWAT DISINI

Monday, April 29, 2013

TANDA-TANDA 100 HARI MENJELANG AJAL UMAT MUSLIM

Untuk peringatan kita semua :

Allah telah memberi tanda kematian seseorang 
muslim sejak 100 hari, 40 hari, 7 hari, 3 hari
dan 1 hari menjelang kematian.


















Tanda 100 hari menjelang ajal :
Selepas waktu Ashar (Di waktu Ashar karena

pergantian dari terang ke gelap), kita merasa
dari hujung rambut sampai kaki mengigil,
getaran yang sangat kuat, lain dari biasanya,

bagi yang menyedarinya, akan terasa indah di hati,
namun bagi yang tidak menyedarinya, tidak ada pengaruh
apa-apa.

Tanda 40 hari menjelang kematian :
Selepas Ashar, jantung berdenyut-denyut. Daun yang

bertuliskan nama kita di lauh mahfudz akan gugur.
Malaikat maut akan mengambil daun kita dan mulai
mengikuti perjalanan kita sepanjang hari.


Tanda 7 hari menjelang ajal :
Akan diuji dengan sakit, orang sakit biasanya tidak

selera makan. Tapi dengan sakit ini tiba-tiba menjadi
 berselera meminta makanan itu dan ini.


Tanda 3 hari menjelang ajal :
Terasa denyutan ditengah dahi. Jika tanda ini dirasai,

maka berpuasalah kita, agar perut kita tidak banyak
najis dan memudahkan urusan orang yang memandikan

kita nanti.

Tanda 1 hari sebelum kematian :
Di waktu Ashar, kita merasa 1 denyutan di ubun-ubun,
menandakan kita tidak sempat menemui Ashar keesokan

harinya. Bagi yang khusnul khotimah akan merasa sejuk
di bahagian pusar, kemudian ke pinggang lalu ke
tenggorok, maka dalam keadaan ini hendaklah kita
mengucapkan dua kalimat syahadat.














Sahabatku yang budiman, subhanAllah, Imam Al-Ghazali,
mengetahui kematiannya. Beliau menyiapkan sendiri

keperluannya,beliau sudah mandi dan wudhu,
mengkafani dirinya, kecuali bahagian wajah yang belum

ditutup. Beliau memanggil saudaranya Imam Ahmad
untuk menutup wajahnya.SubhanAllah.

Malaikat maut akan menampakkan diri pada orang-orang
yang terpilih. Dan semoga kita menjadi hamba yang terpilih
dan siap menerima kematian apabila dan di manapun 
kita berada.

Saturday, April 27, 2013

BEDAK MUNTAH BELUT : CARA MENYEDIAKAN DAN CARA PAKAI

Bedak Muntah Belut ni bedak tradisional
untuk rawatan masaalah kulit.

Antara khasiatnya, selain ianya boleh
menyejukkan serta membersihkan kulit
dari kesan2 kotoran dan kesan2 minyak ,
ianya juga bantu merawat masaalah2 kulit
antaranya kudis, kayap, jerawat, ruam,
dmm campak dan bisul.

Malah jika terkena gigitan serangga, sapu saja
larutan bedak muntah belut ni pada kawasan
gigitan, insyallah kesan gigitan kemerah2an
pada kulit akan hilang.

Juga jika ingin melicinkan serta mengebukan
kulit, kerap lah sapu bedak ni pada kulit .

Kesimpulannya , bedak muntah belut ni adalah satu
pilihan baik kepada sesiapa yang tidak mahu gunakan
rawatan punyai kandungan kimia. Bedak muntah belut
ni adalah bedak tradisional, bahan asasnya cuma sejenis
tanah liat. 


Mudah saja cara sedia dan cara pakai
Bedak Muntah Belut ini. Ianya di pakai
macam bedak sejuk biasa.

Lihat panduannya dibawah.





Sebiji Bedak
Muntah belut
( sebiji sebesar
  duit 50 sen lama )








Pecah2kan sebiji bedak
dan ambil pecahan
sekadar perlu dan
letakkan dalam bekas.





Masukkan air ke dalam bekas
untuk larutkan bedak. Digalakkan
guna air tapisan paip ( filter water ),
air zam zam, air mineral, air
kelapa muda atau air gamat.
Elakkan guna air terus
dari paip yang punyai kandungan
klorin , dirisaukan boleh mudaratkan
kulit yang sensitif





Bedak sudah dilarutkan.




Ambil bedak dengan jari.












Sapukan bedak cara facial
mask atau topeng muka









Boleh juga sapukan
bedak cara
tempek ke bahagian
kulit bermasaalah








Selepas selesai, tutupkan
bekas dengan penutup.
Jangan buang lebihan
larutan bedak ni sebab
boleh diguna lagi selagi
ada. Cuma tambahkan air
jika kering. Elakkan
pembaziran.




Lain2 info penting perlu di ambilkira :

Friday, April 26, 2013

KUASA ALLAH SWT.....PERINGATAN BUAT KITA

Peringatan buat kita tidak ada yang kekal di dunia ini.
Hanya ALLAH SWT saja yang akan kekal....


Firman ALLAH SWT :



















Terjemahannya: 

Dan (setelah binasanya kaum kafir itu) diperintahkan

kepada bumi dan langit dengan berkata: Wahai bumi
telanlah airmu dan wahai langit berhentilah dari
curahan hujanmu dan (ketika itu) surutlah air, serta
terlaksanalah perintah (Allah) itu dan bahtera Nabi
Nuh itu pun berhenti di atas gunung “Judi” serta 
diingatkan (kepada kaum kafir umumnya bahawa):
Kebinasaanlah akhirnya bagi orang-orang yang zalim.
~Surah Hud, Ayat 44


Wednesday, April 24, 2013

KELEBIHAN BEDAK SEJUK BERAS

Ada rakan2 kata saya ni ibarat orang dulu2 dalam 
bab mekap memekap ni tapi sambil2 tu juga, mereka
bertanya macam mana saya jaga kulit muka saya . 


Jawapan saya senang ..amal je guna bedak sejuk
pada siang atau malam. Lebih elok di pakai
hari2 sebelum tidur dan biarkan ia kering semalaman. 
Tapi sebelum pakai bedak sejuk ni, basuh dulu lah
muka tu ye.  

Dah lama saya ni pengamal tegar bedak sejuk ni .
Bermula dari amalguna bedak sejuk biasa macam BEDAK
SEJUK BERAS TITIK ke bedak sejuk rawatan macam
BEDAK MUNTAH BELUT, BEDAK BENANG SILA , BEDAK 
PENAWAR dll...

Memang saya jarang sangat2 guna bahan2 kecantikan
berkimia mahupun pencuci muka berkimia walaupun
semurah atau semahal mana. Saya lebih selesa
mencuci mahupun merawat kulit cara tradisional saja.

Sememangnya bagi saya, saya memang hormat atau 
bak kata sekarang TABIK SPRING kepada warga2 emas
dan warga2 sebelum mereka sebab di dalam zaman
mereka, mana ada produk2 kecantikan ( seperti yang
berlambak2 sekarang di pasaran ). Di zaman mereka,
kebanyakannya di buat sendiri untuk menampilkan
kecantikan kulit dan kejelitaan diri. Antaranya dalam
menyediakan bahan kecantikan untuk kegunaan diri
sendiri contohnya cara2 penyediaan bedak sejuk
tradisional .

Emak saya sendiri kata dari zaman muda nya (
dia dah berumur 76 tahun sekarang ), dia memang
buat sendiri bedak sejuk beras titik ni dan dia pun
belajar dari emak dia caranya. Dan alhamdulillah
ilmu nya dalam menyediakan bedak sejuk beras titik
kini diperturunkan kepada saya pula.

Rendaman beras untuk buat Bedak Sejuk




Rendaman beras untuk buat Bedak Sejuk



Bedak sejuk beras ( buatan sendiri )











































Banyak kelebihan amal pakai bedak sejuk  
( lebih elok jika pakai cara facial mask sekerap
yang boleh ) antaranya :

1) bantu melicinkan kulit muka
2) memberi kesegaran pada kulit
3) mengurangkan kadar pengeluaran sebum pada kulit
4) menanggalkan sel kulit mati
5) menyejukkan kulit muka 
6) membersih serta menegangkan wajah
7) bantu kurangkan kesan minyak pada muka

Lelaki mahupun wanita boleh amalguna bedak sejuk
ni. Jangan segan2 guna dan bantu lah supaya bedak
sejuk tradisional kita ni tidak pupus di telan zaman. 

Cuba la ye...

Thursday, April 18, 2013

BERDOA SETIAP PAGI DAN PETANG



Tuesday, April 16, 2013

SELAMAT PAGI SEMUA....




















Assalamualaikum.
Selamat pagi semua rakan2..

" Pesan Rasulullah SAW bermaksud:
“Sesiapa yang ingin murah rezeki dan panjang
umurnya, hendaklah dia menyambung hubungan
dengan saudaranya (silaturahim)."

Thursday, April 11, 2013

SEBELUM TIDUR, AMALKAN EMPAT PERKARA NI...

















Rasulullah saw berpesan kepada Aisyah ra :

"Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan

empat perkara, iaitu :

1. Sebelum khatam Al Qur'an,

2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat

di hari akhir,

3. Sebelum para muslim meredhai kamu,

4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah....

Bertanya Aisyah :

"Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan

empat perkara seketika?"

Rasulullah saw tersenyum dan bersabda :

"Jika engkau tidur bacalah :
Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan

Al Qur'an.

Membacalah shalawat untukKu dan para nabi sebelum

aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari
kiamat.

Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka

akan meredhai kamu.

Dan, perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil,

bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan
ibadah haji dan umrah"

Tuesday, April 9, 2013

DOA DI DALAM SUJUD TERAKHIR



Sunday, April 7, 2013

RAHSIA SURAH AL-KAUTSAR













Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat
& diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai
di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu
permata nan indah dan cantik.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati

Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika
baginda(SAW) bersedih atas kematian 2 orang yang
dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa
saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini

dan boleh kita amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa,

mudah-mudahan Allah s.w.t. makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah

ini dan gosok di leher, Insyaallah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal,

bengkak, sapukan air mawar yang sudah dibacakan
surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini

10x, mudah-mudahan ALLAH s.w.t. bagi ilham pada
kita dimana letaknya sihir itu.

5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut

dan khusyuk ketika menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya

sebanyak 71x, ALLAH s.w.t. akan memberikan bantuan
kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.

Saturday, April 6, 2013

INFO UNTUK PARA WANITA....

Saya menjumpai info ni dan disini kongsi
dengan kaum wanita tentang bahayanya
' love bite '.











Kenapa lovebite berbahaya?

Menurut Daily Mail, seorang wanita berusia
44 tahun telah lumpuh selepas terkena
serangan sakit jantung akibat daripada
lovebite yang di lakukan oleh kekasihnya.
Wanita itu (nama tidak dinyatakan)
dimasukkan ke sebuah hospital di Auckland
apabila mendapati dia tidak mampu
menggerakkan tangan kirinya selepas
kejadian itu.

Pada mulanya, para doktor mengesyaki
wanita itu telah terkena serangan sakit
jantung. Walaupun mereka tidak
mengetahui punca sebenar penyakit wanita
itu pada awalnya. Mereka kemudiannya,
memeriksa wanita itu dan menjumpai kesan
lovebite dibadannya. Dan dari kesan
lovebite tu, mereka dapat tahu apa punca
serangan sakit jantung tersebut.
Sebenarnya lovebite yang terhasil tu,
menyebabkan pembuluh darah rosak dan
mengakibatkan pembentukan darah beku.
Darah yang telah beku tadi mengalir ke
jantung dan boleh menyebabkan strok!

So, hati hati lah semasa bersama pasangan
masing masing. Jangan sampai lupa diri,
nanti ada yang merana baik lelaki atau
perempuan. Jangan disebabkan expressi
 cinta, ada yang maut....


Monday, April 1, 2013

INGIN MENDAPATKAN BEDAK2 SEJUK BIASA DAN BEDAK2 RAWATAN....SINI ADA..!!


Ingin mendapatkan bekalan bedak2 sejuk
samada jenis bedak2 sejuk biasa ataupun jenis
bedak2 sejuk rawatan.

Jangan khuatir !!! Sini Ada....!!

Cuma buat pilihan dari senarai disediakan
disebelah kiri blog ini dengan scroll ke bawah,
boleh dilihat senarai pilihan serta kos untuk 
semenanjung Malaysia dan juga untuk Sabah /
Sarawak. Semua kos sudah masuk kos pos laju.

Semua urusan pos adalah cara pos laju.
Setelah di pos, dalam semenanjung Malaysia,
antara 1-2 hari kerja dah terima manakala untuk
Sabah / Sarawak pula, antara 2-4 hari dah terima.

Tak perlu rungsing2 mencari bedak2 ni.
Tunggu je selepas order, pasti akan sampai
ke alamat di beri, insyallah.

*****************************************

1) Bedak sejuk muntah belut
Cara guna :
Bedak dilarutkan dalam air.
Ambil larutan bedak dan sapu
pada bahagian kulit bermasaalah.
Amalkan sekerap boleh biasanya diguna
pada sebelah malam sebelum tidur.
Keesokan harinya basuh kesan2 bedak ni dengan
air biasa masa mandi.

Khasiat nya:
Bantu sembuhkan masaalah2 kulit antaranya ruam,
kayap, jerawat, kulit kemerah2an, bisul ,demam
campak serta penyakit kulit seumpamanya .










****************************************************

2) Bedak benang sila ( biasa - warna putih )
Cara guna:
Gosok kering pada kulit

Khasiat nya :
- Bantu sembuhkan kesan2 parut
  di kulit seperti parut jerawat, bintik2 hitam.
- Boleh diminum airnya selepas dilarut dalam air
  untuk sembuhkan masaalah sakit perut










**************************************************

3) Bedak benang sila ( biasa - warna ungu )
Cara guna :
Gosok kering pada kulit

Khasiat nya :
- Bantu sembuhkan kesan2 parut
   di kulit seperti parut jerawat, bintik2 hitam.
- Juga boleh diguna untuk rawat masaalah resdung











**************************************************

4) Bedak benang sila ( harum serta berspan )
Cara guna:
Gosok kering pada kulit.
Bedak ni berbau harum.

Khasiat nya :
- Bantu sembuhkan kesan2 parut
   di kulit seperti parut jerawat, bintik2 hitam.











**************************************************

5) Bedak benang sila penawar 90 ML
Cara guna:
Bentuk cecair, sapu basah pada kulit

Khasiat nya :
- Bantu sembuhkan kesan2 parut
   di kulit seperti parut jerawat, bintik2 hitam.













***********************************************


6) Bedak sejuk beras putih
Cara guna:
Bedak dilarutkan dalam air.
Ambil larutan bedak dan sapu
pada bahagian kulit bermasaalah.
Amalkan sekerap boleh biasanya diguna
pada sebelah malam sebelum tidur.
Keesokan harinya basuh kesan2 bedak ni dengan
air biasa masa mandi.

Khasiat nya :
Menyejukkan serta membersihkan kulit


berat 80 gm







berat 30 gm










**********************************************

7) Bedak sejuk alor vera ( hijau )
Cara guna:

Bedak dilarutkan dalam air.
Ambil larutan bedak dan sapu
pada bahagian kulit bermasaalah.
Amalkan sekerap boleh biasanya diguna
pada sebelah malam sebelum tidur.
Keesokan harinya basuh kesan2 bedak ni dengan
air biasa masa mandi.
Khasiat nya :
Menyejukkan serta membersihkan kulit.

Mempunyai campuran alor vera yang
boleh bantu menyihatkan kulit.





berat 60 gm

berat 30 gm