BOLEH PESAN BEDAK2 SEJUK BERAS TITIK , BEDAK2 SEJUK MUNTAH BELUT , BEDAK SEJUK BENANG SILA DISINI - CARA BORONG PUN BOLEH...BELI SIKIT2 PUN OK. BOLEH JUGA BUAT PESANAN AIR GAMAT, BEDAK PENAWAR, BAM ,MINYAK GAMAT, MINYAK URUT PANAS,...

ALYACRAFTS - TEMPAHAN KRAF BENANGKAIT

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

Tima kasih sudi jadi sahabat :D

Friday, April 30, 2010

Nilai

Ha... bukan Nilai kat N9 tu, ya... Asyik teringat nak shopping jer kalau sebut pasal Nilai ni.
Sy bukannya selalu dapat ke Nilai. Sahabat bagaimana? Apa barang yang dibeli di Nilai? Huhu dah kuar dr tajuk asal ni.

Persahabatan, apakah nilainya di mata sahabat?
Sekarang ni nilai tali persahabatan begitu murah, sokong tak?
Cuba kenangkan persahabatan orang dolu2 macam mak abah kita.
Mereka bersahabat sehingga tua.

Sekarang orang boleh beli sahabat
Mengaku bersahabat, tp dok tikam kat belakang
Dapat imbuhan, tali sahabat tergadai
Murah murah....
Camner nak percaya pada tali sahabat lagi??

Pintar Bahasa

Saja jer nak sharpenkan bahasa. Bila dah lama tak guna, pasti mudah lupa.
Bahasa Mandarin ni ada guna diftong di setiap atas perkataannya. Tp tak dpt nak dituliskan di sini.
Tulisan Karektor pun tak leh tulis sbb tak guna keyboard cina.

Bahasa Malaysia - Bahasa Mandarin (sebutan)

nasi - fan
air suam - wen shui
ikan - yu
ayam - ji
telur - dan
sayur - cai
sup - tang
Jika nak sebut 'Sila bagi saya segelas air', maka sebutan Mandarinnya
qing gei wo yi bei shui?
Ayam ini sangat sedap
zhe ji rou hen hao chi

Wednesday, April 28, 2010

Tazkirah Pagi



Cuba bayangkan betapa senangnya sahabat boleh membuat pahala.
Bila sahabat beri senyuman, sudah merupakan pahala
Tugas manusia di bumi Allah ini sebagai khalifah.
Allah suka orang yang suka menyampaikan dan saling mengingati perkara2 yang membawa kebaikan.

Saya jumpa satu zikir yang penah diajar oleh Rasullullah SAW kepada seorang wanita yang sedang mencari batu2 kecil untuk dibuat zikir. Zikir ini boleh dilfaskan dalam waktu tidak sampai seminit, tetapi dibeikan pahala jutaan kali.

Subhanallah 'Adada Ma Khalaqa Fis Sama'
Wasubhanallah 'Adada Ma Khalaqa Fil Ardhi
Wasubhanallah 'Adada Ma Baina Zalik
Wasubhanallah 'Adada Mahua Khaaliq
Wallahu Akbar Mithla Zalik
Walhamdulillah Mithla Zalik
Wala Ilaha Illallahu Mithla Zalik
Wala Haula Wala Quwwata Illa Billahi Mithla Zalik


Maksudnya:

Maha Suci Allah dengan bilangan (zikir) sebanyak apa yang diciptaNya di langit,
dan Maha Suci Allah dengan bilangan sebanyak apa yang diciptaNya di bumi,
dan Maha Suci Allah dengan bilangan sebanyak apa2 yang ada diantara keduanya,
dan Maha Suci Allah dengan bilangan sebanyak apa2 yang diciptaNya
dan Allah Maha Besar seperti bilangan itu (semua) juga,
dan segala puji bagi Allah seperti bilangan itu juga
dan tiada Tuhan melainkan Allah seperti bilangan itu juga,
dan tiada daya dan tiada upaya melainkan Allah seperti bilangan itu juga.

Bayangkan zikir yang pendek ini dapat menghasilkan berjuta2 benih tanaman yang akan membentuk taman2 yang indah di Syurga kelak.

Bagaiman sahabat? ingin amalkannya?

Tuesday, April 27, 2010

Keluhan nurani


Nak nangis, geram yang amat sangat pun ada
hawau betul, kenapa jadi macam ni?
cuba tengok orang lain....

buku dah baca, dah tanya pada orang pun
jawapan tetap sama
DISIPLIN, DISIPLIN, DISIPLIN
Susah sangat ke?

Sebab kureng disiplin dirilah
maka saya jadi begini
ketinggalan....
sapa nak tunggu??
orang lain dah jauh maju ke hadapan
sapa yang salah??

Sunday, April 25, 2010

Subhanallah

Aduii malas lak nak memasak hari, so jamulah anak2 makan mee. Tapi masih kena ke dapur.... huhu.... Anak2 tolong gak, so meriahlah sikit suasana kat dapur waktu malam2 gini.

Menunyer macam2. Ada yang minta mee goreng, mee kari, mee asam laksa, mee ayam..... woi, banyak tu... mana cukup tangan nak buat.....

Nak cepat punya pasal, sebab perut pun dah berteriak.... guna 2 periuk. Ada yang nak sayur, ada yang nak kosong je...

Sebenarnya saya nak tunjukkan sesuatu yang membuatkan kami semua tercelik mata yang kuyu. Masa penyediaannya tak pulak perasan, Masa nak makan yang kecoh satu rumah....


Saturday, April 24, 2010

Akal dan Fikiran


tak de kena mengena dengan tajuk post. Saya tak tahu apa tajuk nak diletakkan, so bantai jer lah.

Hari ni panas betul. Adalah hujan sekejap. Memang sekejap, tak sampai 1 minit dah berhenti. Bila hujan (Boleh dipanggil hujan ke?) berhenti, wow, habanyer lebih panas dari tadi.

Kenapa erk?

Pada pandangan saya mungkin kerana kita dah buat banyak sangat dosa. Macam2 dosa yang kita dah buat. Tapi untuk apa? Siapa yang hendak kita susahkan? Diri kita juga, kan.....

Tapi kenapa kita masih belum mahu insaf??

Friday, April 23, 2010

Hati dan Perasaan

Salam buat sahabat yang sudi membaca.

Kadang kala kita ingat kita seorang saja yang punya perasaan. Kita sorang sajer yang tahu nak marah, nak menangis dan macam2 nak. Saya sering kali terlupa bahawa insan lain jugak ada perasaan, ada hati yang perlu dijaga.

Kenapa jadi begini? Kenapa?

Pada saya mungkin kerana saya saja yang merasai apa yang saya rasa. Apa yang orang lain rasa saya tak tahu. Jadi saya Terlupa....

Maafkan saya wahai sahabat...

Tuesday, April 20, 2010

Kenangan semasa dulu....




Bila dah tue2 ni mulalah terkenangkan zaman remaja yg dah lama ditinggalkan. (Walaupun di hati masih terasa muda belia uhukz) Selalunya kenangan itu pastilah waktu di sekolah kerana kita banyak menghabiskan masa kita di sana. Mana tidaknya dari umur 7 tahun hinggalah 17 tahun kat situlah tempat melepak kita.

Sekolah saya ni agak luas juga. Di situlah sekolah rendah dan juga menengah. Kantin pun berkongsi..!! Mujur tak kongsi tandas.. huhu... Bangunan sekolah pun berkongsi.. Bangunan tu ada 3 tingkat. Tingkat paling bawah, kantin sekolah. Tingkat dua untuk murid sekolah menengah dan paling atas ni kesian untuk murid sekolah rendah. Selalunya murid darjah 4 dan 6. Masa saya sekolah dulu murid darjah 4 bersekolah waktu petang. So berkongsi kelas dengan murid darjah 6.

Masa sekolah menengah yang paling saya tak suka kerana memenatkan ialah ketika tingkatan 4. Saya tak ada kelas tetap. Tak tahu kenapa. Setiapkali tukar masa belajar, kami pun tukar kelas. Angkut beg merata2. Kalu kelas bawah takpe jugak. Ada kala kena naik sampai tingkat tiga. Bayangkan.. dengan beg yang berat kena pulak mengira anak2 tangga tu. Fuh!!! Rasa nak terkeluar kepala lutut. Dulu masa menengah rendah, tengok senior berjalan2 tukar kelas rasa macam seronok sangat. Tapi bila kena kat batang hidung sendiri, balik rumah terus melepek.....

Bab kawan2 yang best. Saya ni tak ramai kawan yang rapat sebab saya jenis yang tak pandai bergaul gitu. Banyak mengelamun dan lebih suka mendengar dari berborak. Mana yang rapat tu sajalah yang dok kena ekor dengan saya. Mungkin diaorang pun jemu dan jelak dengan saya, sebab makin lama makin kurang yang nak berbual dengan saya. sadis betullll.....

Sekarang bila dah tua, terasa kekurangannya. Kurang kawan dan kureng pengelaman. Sebab tu saya nasihatkan anak2, biar banyak berkawan. masuk banyak persatuan. Jangan jadi macam mak diaorang. Macam katak bawah tempurung, tak ke haru.....

Saturday, April 17, 2010

Anak-anak




Anak-anak umpama sehelai kain putih yang bersih yang hanya menunggu untuk dicorak. Anak-anak penawar duka di hati, pengubat jiwa nan sepi. Dialah intan, dialah payung.

Tapi zaman sekarang ni, rasanya semangat kasih sayang pada anak dah berkurangan. Saya jadi takut setiap kali buka akhbar, ada saja cerita tentang anak-anak yang tidak berdosa ini menjadi mangsa. Tak kiralah mangsa apa pun. Ada yang dibuang, ada yang didera... Saya sedih dengan nasib yang menimpa mereka. Sepatutnya kita yang dah beso panjang dan berakal ni menjaga mereka. Memberi kasih sayang dan perhatian pada mereka.

Kadang-kadang geram gak pada manusia yang sudah bergelar ibu dan ayah ni yang tak pandai nak jaga anak. Pandai buat anak tapi tak mahu nak ambil peranan dan tanggungjawab, hish... benci betul saya pada orang-orang sebegini. Patutkah kita panggil mereka manusia?? Setahu sayalah, manusia tu dijadikan Allah lebih sedikit martabatnya dari haiwan. Manusia ni diberi akal untuk berfikit baik dan buruk.



Okey, stop yang serius. Saya pasti yang ada disekeliling saya ini adalah ibu2 dan bapa2 yang sangat prihatin dengan anak2 mereka, betul tak? Semua akan mengaku dan berkata yang anak merekalah yang paling comel, paling cun dan paling pandai bergaya. Semua yang paling2 semua khas untuk anak dia sorang. Mana ada parents yang mahu anak dia jadi nombor 2.

Apa juga gelagat anak2, walau yang buruk sekali pun mesti nampak comel dan kelakar. Mahu berair mata setiap kali tengok reaksi anak2, kan? Tapi tahap perkembangan anak2 berbeza. Kita tak boleh nak samakan anak kita dengan anak orang lain. Biarlah anak orang lain itu lebih pandai bercakap, lebih pandai mengira walaupun dalam usia yang muda. Saya tak suka memaksa. Biar dia sendiri yang mengikut kehendaknya. Saya akan ajar anak saya bercakap, tapi kalau belum tiba masa untuk dia bercakap dengan perkataan yang penuh, biarkan. Malah kadang2 rasa bangga lak sebab saya sorang yang tahu apa yang dituturkannya. Semua anak saya gitu, biarlah apa orang nak kata. Yang penting saya tahu tahap kecerdasan anak saya.

Mengapa perlu mengajar mereka membaca dan menulis pada usia muda, kalau perangai menyakitkan hati. Di mulut pandai mengeja, pandai mengira tapi perangai buruk. Meronta-ronta berguling-guling bila kehendak tidak tertunai. Ee.. geram saya jika tengok budak yang macam tu....

Biar tidak pandai komunikasi tapi disiplin tinggi, kan adik....

Thursday, April 15, 2010

Tiba-tiba enjin kereta mati



Saya terbaca dalam akhbar mengenai tindakan yang boleh diambil sekiranya kereta yang kita pandu mati enjinnya secara tiba2. Maklumlah sebagai pemandu wanita seperti saya ( orang lain mungkin lebih terror dari saya) yang tak faham pasal kereta dan enjin kereta, hanya pandai bawak, mungkin akan panik bila kejadian begini berlaku. So saya rasa perlu untuk saya mengwar2kan hal ini sebagai ingatan untuk diri saya jugak...

Kita disuruh melakukan pemeriksaan seperti turutan yang akan saya berikan nanti. Mungkin kalau kita langkau, kita akan membuang masa saja.

Mula-mula, kita periksa air bateri. Tengok paras airnya cukup. Camner? Paras airnya mesti merendam keseluruhan plat bateri. Maknanya kalau dah berasap tu, dah kering le.

Kalu air okey, periksa pula kepala bateri. Tak berkarat atau ada keladak putih dan ketat. Kalau karat, buka kepala bateri, kikis karat dengan kertas pasir atau pemutar skru. Lepas tu pasang balik ketat2.

Kalau kepala pun okey, check air radiator. Kalau kering, tambah. Si make sure sentias ada sebotol air paip dalam kereta. Untuk emergency macam nilah...

Kalau air radiator pun penuh, cantik, tengok palam pencucuh pulak. Kalau da kesan minyak, bersihkan.Tukar palam pencucuh kalau terlalu kotor atau sudah lama tak tukar. Kita digalakkan tukar palam ni setiap 40,000 Km.

Itu pun okey, check 'coil'. Kalau ia panas, memang susah nak hidupkan. Dalam keadaan normal,'coil' mesti sejuk. Tunggu samapai sejuk dan cuba hidupkan enjin.Bila boleh hidup, lekas2 hantar ke bengkel dan tukar baru. Kalau dah apek tu tukarkan, masih susah nak hidupkan, ahh.. ada kerosakan pada bahagian kondenser.

Kalau hidup, tapi tersengguk2, besar kemungkinan masalah berpunca daripada penapis minyak yang dah tersumbat.

Ada faham ke? Saya rasa.....kureng faham benda2 saintifik yang digunakan pada bahagian enjin kereta ni. Hu hu

Lebih selamat, jika nak kemana2 hanto ke workshop atau minta hubby check dulu. Orang lelaki ni lebih handal tentang kereta. Saya tahu bawak jer, kadang2 minyak pun tak reti nak isi. Hish hish hish.... malu teman.....

Menyapu Sawang

Aduhai! Banyak sungguh sawang yang mulai menginap di rumahku ini. Itulah balasan bagi penghuni yang malas buat koje. Bukannya ada maid nak tolong mengemas.

Saya ni dalam proses nak menukar template tapi takut nanti hilang pula semua gadjet saya tu. Nak pilih template yang sesuai pun susah. Almaklumlah terlalu banyak templates yang cantik2 kat luar sana. Banyak pun masalah sebab dah rambang mata. Sikit lagi payah nak pilih.

Mungkin ada yang boleh bagi cadangan? Apa perlu saya tukar?