BOLEH PESAN BEDAK2 SEJUK BERAS TITIK , BEDAK2 SEJUK MUNTAH BELUT , BEDAK SEJUK BENANG SILA DISINI - CARA BORONG PUN BOLEH...BELI SIKIT2 PUN OK. BOLEH JUGA BUAT PESANAN AIR GAMAT, BEDAK PENAWAR, BAM ,MINYAK GAMAT, MINYAK URUT PANAS,...

ALYACRAFTS - TEMPAHAN KRAF BENANGKAIT

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

Tima kasih sudi jadi sahabat :D

Saturday, October 29, 2011

KEDUDUKAN JERAWAT PADA TUBUH DAN MASAALAH KESIHATAN

Pernahkah anda tahu apa kaitannya masaalah kesihatan, ubatan yang
di amalkan dengan kedudukan jerawat di bahagian2 tertentu di
tubuh anda?



Masaalah kesihatan dan ubatan yang perlu diambil kini amat
penting untuk membantu mengawal serta menyembuhkan apajua
penyakit yang dialami.

Masakini terdapat bermacam2 jenis ubatan dan jenama samada
cara moden mahupun tradisional untuk merawat pelbagai2 penyakit
antaranya masaalah2 kulit contoh JERAWAT.

Kalau nak disebutkan satu persatu jenama ubatan ni, memang boleh
tapi akan ambil masa juga sebab banyak sangat. Bukan saja dengan
adanya pelbagai jenama dari pelbagai syarikat pembuat tapi juga 
dengan penggunaan pelbagai jenis ramuan serta herba serta campuran bahan2 kimia tertentu.

Semua produk2 rawatan ini mempunyai khasiat dan kelebihan
tersendiri tetapi persoalan disini, yang mana satu ubatan sesuai
untuk kita amalkan untuk merawat masaalah jerawat kita tu dan
bolehkah kita juga sembuhkan masaalah kesihatan kita yang menjadi 
sebab tumbuhnya jerawat di bahagian2 tertentu di badan kita. 

Janganlah kita cuma tumpukan pada jenama produk saja tetapi
kita kena fahami apa tugasan atau fungsi ubatan itu sendiri. 
Memang syarikat2 produk ini atau individu2 yang membantu
promosi serta jual produk2 rawatan masaalah kulit ini sentiasa akan mengatakan produk mereka lah yang terbaik dan mungkin ada juga
yang akan lakukan setapak lagi dengan mengatakan produk2 yang
lain tu tidak baik dan kurang efektif jadi gunakanlah produk mereka saja
( kalau dilakukan cara ni , memang tidak baik sebab menjatuhkan rezeki orang lain sebab ini bukan lah cara persaingan yang sihat dan BERDOSA 
jika dilakukan ). 

Hakikatnya ini sememangnya betul, bukan disebabkan oleh strategi pemasaran semata2 tetapi kita manusia akan melakukan apa saja 
untuk maju dalam sesuatu perkara itu walaupun dengan menjatuhkan
orang lain. 

Tetapi kita sebagai pengguna akan tahu juga apa jenis ubatan yang
sesuai untuk merawat masaalah kulit kita tu. Memang lah kemungkinan
mesti cuba ubatan2 tertentu dulu dan jika tidak sesuai ubatan itu, cari dan 
amal yang lain pula sehingga kita pasti jumpa ubatan yang sesuai untuk 
kita.

Masaalah kulit contohnya masaalah jerawat adalah tidak sama
antara seseorang itu dengan yang lain. Macam2 faktor terbabit
antaranya :


1. Keadaan kedudukan jerawat dengan kesihatan kita
2. Keadaan kulit seseorang itu
3 Keadaan persekitaran tempat tinggal
4. Keadaan cara pengambilan pemakanan atau diet
5. Keadaan pengambilan ubatan yang selalu diamalkan yang bantu
    sembuhkan sesuatu penyakit itu tetapi sebaliknya menjadi faktor
    tumbuhnya jerawat 

Tuesday, October 25, 2011

RUMAH SAYA UNTUK DI JUAL : BUKIT GEDUNG, BAYAN BARU, PULAU PINANG

Rakan2 blogger,

Rumah saya untuk di jual kat Bukit Gedung, Bayan Baru, Penang. 

16 tahun saya sekeluarga jadi orang penang dan dok kat rumah
ni la. Memang sayang rumah ni sebab ni First House kami beli.

Masa kat penang, memang gemar sangat2 makanan kat sana...
nasi kandar, sup mamak, ikan bakar, teh tarik mamak, nasi dalca,
pasembur dll..tapi tak la makan hari2...risau kolestrol tinggi...
tapi apa2 pun memang sedap semuanya.

Tapi sedih juga sebab cadang nak let go rumah ni .

Baru2 ni ada satu buyer dan kami berurusan dengan dia berbulan2 
tapi last2 dia terpaksa tarik diri sebab kurang kemampuan.

Jadi rumah saya ni dibuka semula untuk jualan.
Jadi sapa2 minat beli, info kat bawah ye...

Keluasan : 89.98m2
rumah teres 2 tingkat ( bukan rumah kluster tau )
3 bilik atas
1 ruang tamu
1 dapur
2 bilik air ( 1 atas dan 1 bawah )


- 20 minit ke projek jambatan kedua Pulau Pinang ( siap 2013 kut )
- 30 minit ke jambatan pulau pinang la ni ( kalau tak jam la... )
- 10 minit ke airport bayan lepas
- Berdekatan kawasan komersial ( bank / kompleks shopping /..),
- Berdekatan masjid, pasar malam, hospital, sekolah , pasar besar, 
  balai polis, restoran nasi kandar, PISA....
- Berdekatan kawasan kilang free trade zone bayan lepas
- Menghadap ke jalan besar, bukan bersetentangan dengan rumah
- Banyak laluan masuk menghala ke kawasan perumahan ini dan
  seterusnya ke rumah ni

Bila dah beli, boleh la renovate sendiri dan bagi cantik.



Rumah macam ni kat kawasan saya ni memang hot item.
Penduduk sini panggil rumah macam ni ' Rumah Comel '. 

Jika beli tapi tak nak duduk pun tak apa, boleh buat aset jangka
panjang dengan disewakan. Insyallah penyewa rumah mudah 
dapat dalam kawasan ini... RM800 ke RM1000 sebulan senang2
boleh disewakan.

Bulan2 bayar balik kat bank, guna la duit sewa tu, lama2 tak la 
banyak sangat nak bayar beli rumah ni. 

Kalau nak jual balik pula, tunggu beberapa tahun, boleh dijual
sampai RM400K lebih....insyallah

---------------------------------------------------------------------

HARGA DIMINTA : RM370K
10% deposit dulu masa sign SPA ( Sales and Purchase Agreement )
Boleh sign dalam bulan november 2011 ni 

Boleh buat booking fee dulu supaya saya tak lepaskan kat pembeli
lain.

SERIOUS BUYER SAJA ye......
TAPI BIAR LA BUYER YANG JUJUR DAN IKHLAS SERTA 
BERKEMAMPUAN UNTUK BELI




Lain2 syarat boleh bincang kemudian.


-----------------------------------------------------------

Ada sesiapa minat beli , boleh berhubung terus dengan 
hubby saya untuk bincang atau email kat saya 

Tapi kena cepat.
First come First serve basis

Email:
noraziahbtothman@yahoo.com.my

Nama hubby : Nasir ( 017-4304874 ) 


Terima kasih





Ni la rumah saya kat Bukit Gedung,
Bayan Baru, Pulau Pinang.


Banyak nostalgia kat rumah ni. 
Anak2 saya 3 orang lahir kat rumah ni.

Thursday, October 20, 2011

AIR : APA KESAN NYA TERHADAP KULIT KITA

Perkongsian ilmu kali ini adalah mengenai AIR dan berkisar kepada
apakah kesannya sesejenis AIR itu terhadap tubuh badan manusia
terutama bahagian kulit.

Yang dimaksudkan disini bukannya AIR ( dalam istilah bahasa inggeris )
yang bermakna udara tetapi 'AIR' atau ejaan dulu2 'AYER' iaitu satu 
nikmat dan kurnia yang luar biasa yang diberi kepada umat manusia oleh Tuhan. Kepentingan 'AIR' ini menjadikan ia satu sumber kehidupan 
dimana tanpa 'AIR', manusia serta hidupan lain di dunia ini mustahil boleh
hidup. 
Dari fakta, secara kasar, 70 % tubuh manusia dipenuhi air dengan
pecahan berikut :

- Tubuh manusia : 70% kandungan air
- Otak manusia : 74% kandungan air
- Otot manusia : 75% kandungan air
- Darah manusia : 84% kandungan air
- Tulang manusia : 22% kandungan air
- Gigi manusia : 5% kandungan air
- Hati manusia : 69% kandungan air
- Buah Pinggang manusia : 82% kandungan air

Oleh itu amatlah penting bagi tubuh manusia untuk mendapatkan
bekalan sumber air yang bersih serta sihat sebagai sumber kehidupan.

Di dunia ini terdapat berjenis2 air antaranya air biasa dari
saluran paip atau tangkungan, air kolam, air tasik, air dari buah2an
( seperti air kelapa ), air hujan , air dari embun pagi malah AIR
LIUR sememangnya pun ada.

Untuk kesihatan kulit badan manusia , kulit memerlukan sumber air
yang punyai bahan penuhi nutrisi yang dapat membantu pertumbuhan
dan regenerasi sel2 kulit sehingga menjadi sihat. Jika ada masaalah
kulit contohnya luka akibat jerawat atau pun luka akibat infeksi penyakit
kulit yang lain , sumber air yang sihat ini dapat bantu menyembuhkan
luka2 ini serta bekas2 luka.

Namun begitu, bukan semua jenis air bersesuain untuk menjadi sumber
menyembuh luka2 serta bekas2 luka ini. Ini kemungkinan besar
disebabkan oleh faktor2 tertentu antaranya :

1) Pencemaran atau kotoran
2) Kandungan klorin tinggi yang boleh bahayakan kesihatan manusia
    contohnya dijangkiti kanser
3) Punyai bakteria merbahaya yang boleh memudaratkan
    kesihatan dan
4) Terlalu banyak endapan serta partikle dalam air yang
    boleh menyebabkan air berbau serta tidak sesuai untuk di minum.

Sebagai contoh sumber air yang sihat ialah AIR KELAPA. Penggunaan
Air kelapa sebagai sumber kehidupan dan ubatan asli untuk kecantikan kebiasaannya boleh membantu melawan masaalah keracunan dalam
tubuh manusia. Kewujudan racun ini dalam tubuh manusia akan
menimbulkan pelbagai masaalah penyakit kulit jika tidak diatasi segera.

Melalui fakta,secara umum, setiap 100 ml air kelapa akan mengandungi 
294 mg potassium, 25 mg sodium, 5 mg gula dan 118 mg chloride.
Dengan kandungan ini, sumber air kelapa ini mencukupi untuk membantu
mengatasi masaalah2 kulit antaranya akibat jangkitan infeksi, akibat
penyakit2 kulit lain seperti jerawat, ruam , demam campak dan kayap
serta juga dari jangkitan bakteria.   

Air kelapa muda punyai
khasiat tinggi yang boleh
bantu atasi masaalah
kesihatan manusia

Air kelapa juga mengandungi cytokinin yang membantu meminimakan
proses penuaan pada sel2 kulit melalui pertumbuhan dan regenerasi
sel kulit , juga mengimbangi kadar pH dan melembabkan kulit. Kesemua
ini boleh membantu dalam rawatan masaalah2 penyakit kulit.

Cara menggunakan air kelapa untuk membantu rawat masaalah kulit 
cara facial mask

1. Bersihkan dulu kulit muka
2. Sapukan air kelapa ( jika boleh biar yang segar ) ke seluruh muka,
    terutamanya di bahagian kulit yang punyai masaalah
3. Digalakkan gunaka air kelapa ini secara facial mask
4. Biarkan semalaman dan basuh dengan air pada esok hari
5. Amalkan sekerap yang boleh


Wednesday, October 12, 2011

TAHUKAH ANDA MASAALAH RESDUNG ADALAH ANTARA PENYEBAB MASAALAH JERAWAT

Tahukah anda Resdung adalah antara penyebab utama 
masaalah jerawat sebab jika jerawat yang tumbuh akibat 
kuman resdung, memang jerawat jenis ini adalah jerawat 
yang memang susah untuk sembuh. Bukan tidak boleh
sembuh tetapi ambil masa juga untuk sembuh.

Mungkin ramai yang tidak mengetahui asal usul perkataan Resdung .
Ia sebenarnya berasal daripada dua perkataan 'resah hidung' yang
telah disatukan menjadi Res-dung. Resdung adalah satu keadaan
di mana seseorang yang mengalaminya akan alah kepada pelbagai
masaalah persekitaran seperti debu, habuk, biji2 debunga, bau2
debunga, tumbuh-tumbuhan serta sesuatu jenis makanan.

Resdung biasanya merupakan antara penyakit yang berlaku
kerap pada kaum Melayu kemungkinan disebabkan kaum ini
kurang pentingkan penjagaan kesihatan dan juga pengawalan
cara diet makanan terutama pada mereka yang suka sangat makan
makanan laut, makanan yang memberi kesan gatal2 pada
kulit serta yang suka kepada penggunaan bahan belacan
secara lebihan.

Bagi pengidap masaalah resdung yang serius , ini akan lebih
membimbangkan jika punyai kulit yang sensitif kerana ini akan
menimbulkan rasa amat ketidakselesaan dan gatal-gatal pada kulit
badan terutama bahagian muka .

Dari perspektif rawatan moden, ia menyifatkan penyakit resdung
atau sinus ini sebagai radang atau jangkitan kuman dan alahan
pada saluran pernafasan, telinga serta mulut.

Namun kini semakin ramai pengidap penyakit ini akan mencari cara
rawatan alternatif dari rawatan moden sediada terutamanya cara
rawatan atau penawar cara tradisional untuk mengubat penyakit
resdung ini.



Bentuk ulat resdung









Disini dicatitkan antara tanda2 jangkitan penyakit resdung ialah :

1. Mempunyi nafas berbau 
2. Selalu bersin
3. Muka selalu berjerawat
4. Kulit gatal2
5. Bengkak pada bahagian hidung, mulut dan telinga
6. Bernanah di telinga
7. Kecacatan pada hidung serta bahagian rongganya


Tuesday, October 4, 2011

JERAWAT DALAM LUBANG HIDUNG... PERIT DAN MENYEKSAKAN...!!

Anda pernah mengalami jerawat dalam hidung ? 

Jerawat di permukaan kulit pipi, tepi bibir, atas dahi, 
bawah ketiak, atas kepala dan di bahagian kemaluan
memang boleh di lihat tapi jerawat dalam hidung memang
juga di alami tetapi bagaimana kita nak lihat rupa
jerawat dalam hidung tu.

Bila alami jerawat dalam hidung, akan rasa amat perit,
menyeksakan dan geram antaranya disebabkan :

1. Susah nak lihat macam mana rupa jerawat tu
2. Cuma dapat pegang saja, itu pun pelan2 pegang
    tapi memang rasa sakit jika tersentuh kuat2
3. Cuma terasa denyutan jerawat tu tapi tidak dapat
    lihat rupa jerawat dalam hidung itu
4. Akan rasa juga gatal2 tapi macam mana nak garu
    sebab jerawat tu dalam hidung. Lagi bermasaalah jika
    jari tangan tidak muat untuk masukkan ke lubang
    hidung
5. Mungkin akan rasa susah nak nafas juga seperti biasa
    akibat kesakitan jerawat tu
6. Pegang kat bahagian luar hidung tu pun akan
    rasa sakit disebabkan terkena kawasan jerawat
    dalam hidung tu walaupun pegang bahagian luaran hidung
7. Bila kenyit mata, hidung akan naik sikit dan
    masa tu akan terasa sakit juga disebabkan jerawat tu
    bergerak sama
8. Tidak boleh korek hidung secara biasa untuk buangkan
    tahi hidung takut terkena jerawat dalam hidung tu tapi
    kalau nak buat juga, kena lah berhati2 dan berlembut2
    dengan jari tu masa korek hidung




Ini bukan gambar lucah ye.
Ini gambar bulu hidung banyak
dalam lubang hidung. Macam
mana nak tengok saiz jerawat 
dalam lubang hidung jika bulu
hidung selebat ini.



Jadi apa perlu buat bila alami masaalah jerawat dalam
hidung ni .