BOLEH PESAN BEDAK2 SEJUK BERAS TITIK , BEDAK2 SEJUK MUNTAH BELUT , BEDAK SEJUK BENANG SILA DISINI - CARA BORONG PUN BOLEH...BELI SIKIT2 PUN OK. BOLEH JUGA BUAT PESANAN AIR GAMAT, BEDAK PENAWAR, BAM ,MINYAK GAMAT, MINYAK URUT PANAS,...

ALYACRAFTS - TEMPAHAN KRAF BENANGKAIT

KALAU SUKA POSTING2 KAT BLOG NI, SUDI2 ISIKAN TABUNG NUFFNANG NI YE..TKASIH

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

Tima kasih sudi jadi sahabat :D

SELAMAT DATANG, TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA

Kepada Semua Pelawat Yang Pertama Kali Singgah ke Diari Alya2, kami Ucapkan Selamat Datang. Disini ada macam2 BEDAK SEJUK BIASA serta BEDAK SEJUK RAWATAN yang boleh bantu rawat masaalah kulit anda secara tradisional. Juga ada AIR GAMAT, MINYAK ANGIN PANAS, BAM, MINYAK GAMAT, CORONG RESDUNG, KAYU SUGI. UNTUK TEMPAHAN HASIL KRAFTANGAN , SILA LAWAT DISINI

Tuesday, December 28, 2010

JERAWAT BERMACAM2 NAMA......

atBagaimana perasaan kita dikala timbulnya bintik2 merah dimuka.

Mungkin ketika ini kita masih tidak ambil berat atau tidak kisah sebab
bintik2 merah kecil ini beranggapan tidak memalukan dan akan hilang
sehari dua nanti. Bintik2 merah ini ketika ini boleh diselindungi atau
ditutupi dengan bedak2 atau lotion muka saja.

TETAPI bila jumlahnya mulai banyak dan saiznya mulai membesar, masa inilah masaalah ini mula mengganggu keayuan wajah kita dan mula lah kita kelam kabut mencari rawatannya. Barulah kita perasan ini adalah masaalah besar dan ini adalah masaalah jerawat yang perlu dirawat segera.

Tetapi timbul pula masaalah bila kita tidak pasti apa pula rawatan
yang sesuai untuk jerawat kita ni .

Monday, December 27, 2010

MALAYSIA LAWAN INDONESIA ** FINAL AAF SUZUKI CUP 2010**

WALAUPUN SAYA NI BUKAN PEMINAT BOLASEPAK TAPI
HUBBY SAYA MEMANG PEMINAT MACAM2 SUKAN TAMBAH2
KALAU SUKAN BOLASEPAK KE, GOLF ANTARABANGSA KE,
SUKAN WINTER KE , AMERICAN FOOTBALL KE DLL....SAMPAI
KADANG2 TAK DA CHANCE SAYA NAK TENGOK FILEM BOLLYWOOD
DAN DRAMA BEST2 KAT ASTRO TU...

TAPI APA2 PUN SAYA NAK UCAPKAN SYABAS KEPADA PASUKAN
MALAYSIA SBB MENGALAHKAN PASUKAN INDONESIA MALAM TADI.

SYABAS SEBAB MALAYSIA MENANG  3 - 0
SYABAS KEPADA SDRA MOHD SAFEE SBB JARING 2 GOL BUAT MALAYSIA
SYABAS KEPADA SDRA MOHD ASHARI SBB JARING 1 GOL BUAT MALAYSIA
SYABAS KEPADA SEMUA PEMAIN2 BOLASEPAK DARI MALAYSIA
SYABAS KEPADA PENGURUSAN BOLASEPAK PASUKAN MALAYSIA
INI MENUNJUKKAN MALAYSIA MEMANG BOLEH....








MALAYSIA BOLEH .... 

Monday, December 20, 2010

KULIT MUKA MENGELUPAS..KENAPA YE ?

Kenapa kulit mengelupas, terasa kering ,berkeping2,
kemerah-merahan , ketidakselesaan dan gatal2.

Ada pendapat mengatakan masaalah ini timbul disebabkan
oleh salin kulit. Betul ke ?

Dari satu artikle mengatakan masaalah kulit mengelupas
adalah masaalah hanya sementara menunggu timbulnya
permukaan kulit yang baru dan dikatakan akan sembuh dalam
beberapa hari. Dan dikatakan juga tidak berbahaya pada
kesihatan.

Tetapi bagi sesiapa yang pernah alami masaalah ini pasti akan
terasa malu dengan keadaan kulit pada dirinya terutama dibahagian
muka dan akan cuba mengelak dari berjumpa dengan sesiapa.



Gambar : Kulit mengelupas

Friday, December 17, 2010

RUMAH SAYA UNTUK DI JUAL KAT BAYAN BARU, PULAU PINANG

Ni rumah saya dan hubby kat Bayan Baru, Penang masa dok kat sana.

16 tahun la jadi orang penang. Memang gemar sangat2
makanan kat sana...nasi kandar, sup mamak, ikan bakar,
teh tarik mamak, nasi dalca, pasembur dll..

Tapi sedih juga sebab cadang nak let go rumah ni dengan kadar segera.
Jadi sapa2 minat beli, info kat bawah ye...

Keluasan : 89.98m2
rumah teres 2 tingkat ( bukan rumah kluster tau )
3 bilik atas
1 ruang tamu
1 dapur
2 bilik air ( 1 atas dan 1 bawah )

- Berdekatan kawasan komersial ( bank / kompleks shopping /..),
- Berdekatan masjid, pasar malam, hospital, sekolah , pasar besar, 
  balai polis  

- Berdekatan kawasan kilang free trade zone bayan lepas
- 10 minit ke airport bayan lepas
- 30 minit ke jambatan pulau pinang ( kalau tak jam la... )
- Menghadap ke jalan besar, bukan bersetentangan dengan rumah
- Banyak laluan masuk menghala ke kawasan perumahan ini dan
  seterusnya ke rumah ni

HARGA DIMINTA : RM360K
10% dulu masa sign SPA ( Sales and Purchase Agreement ) 
 
Kalau nak buat booking fee dulu pun boleh supaya saya tak lepaskan
kat pembeli lain.

Rumah ini kini ada penyewa. Samada lepas beli, kalau tak nak duduk,
boleh teruskan dengan penyewa ini atau boleh cari penyewa lain. 
Insyallah penyewa rumah mudah dapat dalam kawasan ini...

SERIOUS BUYER SAJA ye......
 
Minta sesiapa minat beli , boleh berhubung terus dengan 
hubby saya untuk bincang.

Nama : Nasir ( 017-4304874 ) 





Saturday, December 11, 2010

APA JENIS KULIT ANDA ?

Adalah amat penting untuk kita membuat kajian sendiri
untuk mengetahui jenis kulit badan kita terutama pada
bahagian muka sebelum kita membuat sebarang keputusan untuk
mendapatkan cara2 penjagaan kulit yang tepat ataupun rawatan
yang sesuai jika kulit bermasaalah.

Kita perlu bertanya soalan ini ? Adakah setiap manusia mempunyai
jenis kulit yang sama semasa dilahirkan dan adakah keadaan kulit
kita akan berubah2 mengikut penambahan umur ?

Dari analisa pelbagai artikle mengenai jenis2 kulit manusia, adalah
tidak tepat jika kita andaikan semua manusia mempunyai jenis kulit
yang sama .


Secara genetik, kualiti kulit awal ditentukan semasa kita dilahirkan.
Namun dengan penambahan umur dan keadaan persekitaran, kesihatan
dan kecantikan kulit akan bergantung kepada cara kita menguruskan
diri dan juga akan bergantung pada diet makanan kita. 

Wednesday, December 8, 2010

KEKUATAN NIAGA ONLINE ....DAN PROMOSI BEDAK BENANG SILA ( BERBAU HARUM ) UNTUK RAWATAN JERAGAT / BINTIK2 DIKULIT....

Salam rakan2 ,

Tahun baru 1432 H dah pun tiba dan azam saya untuk
majukan diri dalam niaga cara online produk2 tradisional jualan
saya ni semakin mencabar tapi semakin menyeronokkan.

Sebenarnya, sebelum ni saya tidak berapa yakin dengan kekuatan
niaga online ni disebabkan banyak perkara antaranya :

1. Risau dengan keselamatan diri
2. Risau dengan k
eselamatan transaksi bayaran
3. Risau samada barangan yang dipos akan sampai
    ke destinasi 
4. Risau kerana tak berapa pandai niaga cara ber 'internet'
5. Risau takut permintaan produk tradisional jualan saya ni tak
   diterima dan
6. Macam2 risau lagi....

Monday, December 6, 2010

SELAMAT TAHUN BARU 1432 HIJRAH...DOA AWAL DAN AKHIR TAHUN.

Salam rakan2 blogger,

Saya mengambil kesempatan disini mengucapkan
Selamat menyambut tahun baru 1432 Hijrah.

Selepas waktu magrib nanti, kita akan masuk Tahun Baru 
1432 Hijrah sempena penghijrahan Nabi Muhammad SAW
serta para sahabat dari Kota Mekah ke Kota Madinah pada
tahun 622 masihi. Ini berlaku pada 1 muharam yang
merupakan hari pertama Takwim Hijrah.

Doa akhir tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau
sebelum masuk waktu Magrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan akan berkata:

"Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda
anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu
saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan
dosanya setahun"


Doa akhir tahun seperti dibawah ni :


Saturday, December 4, 2010

ADAKAH BEDAK MUNTAH BELUT NI BEDAK SEJUK ?

Banyak pertanyaan2 saya terima dari rakan2 blogger
mengenai Bedak Muntah Belut ni dimana soalan yang
paling kerap ialah " Adakah Bedak Muntah Belut ni
Bedak Sejuk ? ".






Gambar : Bedak Muntah Belut







Ada juga rakan2 memanggil Bedak Muntah Belut ni
" Bedak Sejuk Muntah Belut " dan ada juga rakan2 menyamakan
Bedak Muntah Belut ni dengan Bedak Sejuk dan memanggilnya
"Bedak Sejuk " saja .



Gambar : Bedak Sejuk








Sebenarnya Bedak Muntah Belut dan Bedak Sejuk adalah dua
jenis bedak yang berbeza. Tapi cara pakai Bedak Muntah
Belut sama caranya dengan Bedak Sejuk .

Tuesday, November 30, 2010

JENIS 2 MAKANAN PERLU DI ELAK / KURANGKAN UNTUK MEMERANGI TUMBUHNYA JERAWAT..

Kali ini saya ingin kongsikan jenis2 makanan yang perlu
dielakkan atau dikurangkan untuk memerangi tumbuhnya JERAWAT...

Keadaan memalukan dari masaalah jerawat ini telah
dipersalahkan kepada pelbagai penyebab sepanjang zaman
seperti cara2 menjaga kebersihan diri, keterlaluan pemakaian
bahan2 kecantikan berkimia pada kulit badan hinggakan kepada
diet harian seseorang.

Walaupun begitu , kajian2 dijalankan terhadap makanan
untuk diet harian kadangkala bercanggah ataupun tiada bukti
yang jelas menunjukkan jenis2 makanan ini adalahpenyebab jerawat
tapi pada sesetengah orang , mereka akan mendapati sendiri bahawa ada jenis2 makanan tertentu yang tidak bersesuaian dengan diet mereka .


Thursday, November 25, 2010

APA ITU PIGMENTATION ??

Tahu kah anda apa itu PIGMENTATION ?

Dari nama tu, jangan risau atau keliru kerana ia tiada kaitan
dengan khinzir atau babi tetapi ia ada berkaitan dengan perubahan
yang terjadi pada bahagian kulit seperti jeragat, bintik-bintik
hitam, malah berlakunya perubahan pada warna kulit .

Masaalah pigmentasi kulit ini pasti dialami baik pada lelaki
mahupun wanita. Masaalah ini akan mengakibatkan sebahagian atau
tompok2 kulit bertukar menjadi lebih gelap berbanding dengan warna
kulit asal. Ini juga akan menyebabkan struktur kulit mengalami 
kekeringan yang melampau dari biasa.










Bagi sesiapa yang mengalami masaalah ini pasti akan
terasa malu dan lebih memalukan jika akan menampakkan usia
penuaan berlebihan walaupun sebenarnya usia masih muda.

Tuesday, November 23, 2010

BREAK SEKEJAP PERIHAL JERAWAT : UCAPAN SELAMAT BER"SPM" KPD GURU2 DAN PELAJAR2... ( ANAK KEDUA SAYA PUN AMBIL JUGAK TAHUN NI )

Hari ni adalah hari yang amat penting bagi semua
pelajar2 tingkatan 5 ( termasuklah anak kedua
saya Muhammad Nazran - yang muka tension tu)
kerana peperiksaan SPM bagi mereka sudah mula.



















Saya ingin ucapkan Selamat Berjaya kepada semua 
pelajar2 dan tidak ketinggalan juga Selamat Bertugas 
kepada guru2 pengawas.

Mula2 pastikan, kena tahu waktu dan tempat peperiksaan
dijalankan...jangan tak tahu pulak nanti susah...











*************************************************
Sebelum mula jawab peperiksaan , amalkan bacaan :


1. Al-fatihah
2. Selawat kepada nabi 10 x
3. Surah Al-Inshirah ( surah 94 )
     Surah pendek ini memberi harapan dan dorongan
     dikala mengalami kegelapan dan kesusahan   

***********************************  

Friday, November 19, 2010

JERAWAT DI DAGU PULAKKKK.....Malu nye...

Tahukah anda apa itu penyakit kulit Perioral dermatitis ?

Ia ada suatu keadaan berkaitan dengan jerawat vulgaris iaitu
bintik2 atau papula merah yang mungkin tumbuh disekitar ruang
muka dari sekitar mata, sekitar lubang hidung serta sekitar mulut
dan bahagian dagu.

Pesakit yang alami Perioral dermatitis biasanya mengalami gejala
tidak selesa di sekitar mulut dan dagu. Mungkin juga akan rasai
keadaan gatal.




Bila penyakit ini mula mudarat , ia akan menunjukkan
tumbuhan beberapa jenis benjolan kecil kemerah-merahan
dan ini semestinya akan mengakibatkan komplikasi emosional
pada diri seseorang bila mengalaminya. Lebih teruk lagi
jika benjolan ini bernanah.


Tetapi jangan risau kerana Perioral dermatitis hanya terhad pada
keadaan kulit dan tidak mengancam nyawa.

Disini dikongsi gambar keadaan penyakit ini dibahagian dagu :

Ada artikle menyebut penyakit Perioral
dermatitis ini mempengaruhi wanita iaitu 
90% dari kes diantara umur 20 dan 45.

Tetapi bagi lelaki , jumlah peratus
dijangkiti penyakit ini dijangka
meningkat kerana disebabkan faktor2
perubahan keadaan dan cara kawal
diri.



Tuesday, November 16, 2010

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL ADHA 1431 HIJRAH KEPADA SEMUA .....

Kepada semua rakan2 blogger dan pelanggan2 saya,
saya ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA
1431 HIJRAH.

Jaga diri semasa beraya dan berhati2 kepada semua
yang memandu....Maaf zahir dan batin.


Friday, November 12, 2010

JERAWAT DI DAHI......KENAPA YE ?


Masaalah2 jerawat kecil di bahagian dahi amat merungsingkan
hati bila terjadi kepada kita. Dan anggapan jerawat hanya selalu
menyerang para remaja saja kini tidak benar lagi sebab hari ini
wanita dewasa malah lelaki pelbagai peringkat umur pun turut
mengalami masalah jerawat di dahi.



Masaalah jerawat di dahi ni kemungkinan amat memalukan kepada
kebanyakan orang sebab macam mana cara nak sembunyikannya
Kerana selain rambut, bahagian dahi juga boleh dikatakan
sebagai mahkota wajah seseorang. 

Gmbar bawah ni bukan jerawat di dahi ye tapi mungkin benjol 
besar di dahi, jangan silap ye ....he he...




Cara mana kita boleh cuba untuk menyembunyikan jerawat di dahi
jika dah tumbuh jerawat di bahagian dahi tu tapi hakikatnya samada 
berjaya atau tidak, itu tak pasti. 

Mungkin boleh cuba dengan cara :

- Dengan rambut menutup dahi ....tak mungkin efektif sebab rambut
  ni selalu melayang-layang ditiup angin. Akan nampak juga
  jerawat di dahi tu...

- Dengan pakai tudung bagi wanita .... Mana ada orang pakai
   tudung tutup semua bahagian dahi kecuali kalau pakai
   purdah yang tutup semua muka dan badan seperti dibawah ni..




- Dengan pakai topi tutup dahi....mungkin boleh tapi bila topi
  melayang akan nampak juga dahi berjerawat tu

- Dengan pakai topeng macam hero / heroin komik....ni mungkin boleh
  tapi sanggupkah anda pakai topeng pi sana pi sini

- Dengan pakai lilit dahi macam ahli sukan...mungkin boleh tapi
  sanggupkah anda pakai ni selalu, berpeluh dahi

Tapi apa penyebabnya jerawat tumbuh di dahi yang mengakibatkan
pori-pori kulit di dahi tersumbat seterusnya mengakibatkan jerawat :

1. Kemungkinan dari Stress atau keadaan tertekan disebabkan
    bermacam2 masaalah peribadi ataupun masaalah di tempat kerja.

2. Terlebih pakai make-up kat dahi sampai berminyak dahi.

3. Rambut yang kotor terkena bahagian dahi menyebabkan bakteria
    hinggap di dahi serta dahi berminyak 

4. Tangan atau jari kotor terkena dahi menyebabkan berminyak dll..

Apa2 pun untuk merawat jerawat ni perlu berhati2 sebab
jangan sampai jerawat ni pecah. Kalau pecah boleh mengakibatkan
parut-parut nampak macam kawah2 dipermukaan bulan..


Jadi apa cara untuk merawat masaalah jerawat di dahi ni .
Jika tanya saya, saya syorkan antaranya :


1.Wapkan wajah untuk hilangkan kesan2 minyak

2. Elakkan sentuhan jari atau tangan kotor di dahi

3. Amal guna scrub halus teksturnya

4. Jaga diet makanan ...kurangkan makanan berlemak / gatal / pedas.
    Banyakkan makan sayur2an serta buah2an.

5. Elakkan picit jerawat untuk elakkan jerawat merebak akibat
   radangan

6. Jangan pakai makeup atau solekan di dahi tapi kalau nak amal
    pakai juga, pastikan cuci dulu bila balik rumah dan sebelum
    tidur

7. Minum banyak air untuk melembabkan kulit untuk elakkan kulit
   jadi kering. Bila kulit kering, ada hormon bernama hormon androgen
   akan mengakibatkan banyak minyak. Ini seterusnya akan
   menyebabkan pori-pori kulit tersumbat dan jerawat akan tumbuh
   di situ

8. Ada artikle mengatakan kurangkan minuman berkafein yang juga
   boleh menyebabkan kulit kering

9. Jika jerawat membengkak atau pecah , boleh amal juga dengan cara
    letakkan ketulan ais di kawasan jerawat bengkak itu

10. Jumpa doktor pakar kulit kalau mampu

11.Dan boleh juga amal pakai produk rawatan jerawat 
    contohnya Bedak Muntah Belut dan lain2 ubatan di pasaran 

Jadi sayangilah wajah anda ye dan cegahlah jerawat dari tumbuh ..

Tapi kalau dah tumbuh juga jerawat , jangan risau dan jangan segan2 
amal pakai Bedak Muntah Belut ni sebagai satu pilihan rawatan
jerawat anda...

Monday, November 8, 2010

JERAWAT DI HIDUNG PULAK NI....

Kita selalu dengar nasihat yang sama je untuk cegahkan
masaalah2 jerawat :

- kurangkan makanan berminyak / pedas2 / gatal2
- banyak makan buah2an dan sayur2an segar
- rajin2 lah cuci / bersihkan kulit untuk elakkan kulit berminyak
- selalukan bersenaman
- jangan terlalu stress
- jangan picit jerawat risaukan bertambah parah radangannya
- amal pakai ubatan2 sesuai untuk kulit
- amal pakai BEDAK MUNTAH BELUT..( Promosi sikit )
  dan macam-macam lagi

Tapi tahukah anda sebab2 ini semua memang BETUL walaupun
ada yang tak yakin dengan sebab2 ini. Tapi persoalan disini ,
kenapa tidak yakin dengan sebab2 ni kerana kalau kita rajin
mengkaji dari puluhan malah jutaan artikle mengenai sebab2
jerawat berlaku, ia akan berkisar di antara sebab2 yang 
dicatitkan di posting kali ini dan juga di posting terdahulu
di blog saya ini.



Bagaimana pula jerawat di hidung? Tahukah anda bahagian
hidung amat sensitif sebab selalunya bila sesiapa melihat
atau bercakap dengan kita, pasti mereka akan melihat
wajah kita dan bahagian mana yang ditengah2 wajah kita...
pasti hidung kan...jadi andai ada jerawat kat situ, sudah
pasti akan jadi perhatian dan teguran. Pada sesiapa
yang boleh terima teguran, ok la tu tapi kalau yang panas
baran, mesti tak dapat terima walaupun dalam hati memang
rasa malu sangat2.











Ikhlas google : Jerawat di hidung

Wednesday, November 3, 2010

JERAWAT DI KEMALUAN....Sensitive ni...!!!

Posting kali ini berbincang sikit pasal bagaimana jerawat
boleh tumbuh di bahagian kemaluan.

Tapi nak tunjuk bagaimana rupanya jerawat di bahagian
kemaluan ni, maaf saya tidak boleh tunjuk disini...saya
dah tengok rupanya tapi RISAU nak post sebab blog
ni nanti di BAN sebab ada gambar-gambar lucah.

Saya ni bukanlah doktor pakar jerawat tapi apa yang saya
ada ialah ilmu untuk mengetahui perihal jerawat -
dari sebab ianya boleh tumbuh di merata tubuh manusia
sehinggakan kepada cara untuk merawat serta menyembuhnya.

Sudah sekian kali saya memberitahu walaupun saya
menyarankan rakan2 yang punyai masaalah jerawat untuk
mencuba Bedak Muntah Belut jualan saya ini tapi ini tidak
bermakna saya tidak menggalakkan mereka mencuba
apajua rawatan dan ubatan lain yang mereka fikir sesuai
untuk sembuhkan masaalah jerawat masing2.

Penggunaan Bedak Muntah Belut ini adalah salah satu
cara untuk menyembuh masaalah jerawat sebab ianya
sudah terbukti khasiat rawatannya terhadap masaalah2
jerawat.

Berbalik kepada perbincangan , pada saya, setelah
membuat pembacaan dan penelitian mengenai masaalah2
jerawat dalam banyak artikle , saya rasa cara ianya tumbuh
di merata tempat tubuh manusia dan cara langkah2 untuk
merawatnya adalah hampir bersamaan.

      Illustrasi : Cara jerawat tumbuh

Saturday, October 30, 2010

JERAWAT DI KETIAK ....malu nak cerita tp terpaksa ..!!!

Mungkin ramai yang malu menceritakan perihal KETIAK.

Tapi disini bukan nak ceritakan pasal ketiak berbau ke..
pasal ketiak berbulu ke , pasal ketiak berbekas2 ke..
( maaf ye...kalau ada yang terasa ) tapi cuma nak kongsikan
perihal Jerawat di ketiak.

Mungkin ada yang tertanya2 macam mana jerawat boleh
tumbuh di ketiak ye . Hairan kan ?

Tapi apa2 pun tengok video ni dulu.

Amaran :
ni bukan video tak senonoh tapi tunjuk akibat penyakit
kulit di bahagian ketiak

Adakah ini disebabkan oleh jerawat atau bisul?
Ada juga jerawat yang bernanah macam bisul.

--------------------------------------------------


----------------------------------------------------------
Apa2 pun jangan lah sampai alami sehingga begini..SAKIT NYE !!!

Selain pemakanan tak seimbang ( makan makanan2 gatal dan
berlemak ) , ada artikle mengatakan punca terjadinya jerawat
di bahagian ketiak adalah disebabkan antaranya:

1. Kepanasan suhu berlebihan dari suhu biasa badan di ketiak

2. Guna pencukur di ketiak hingga terluka semasa mencukur
    sebab jika luka, ini boleh mengundang masaalah penyakit kulit
    seperti Jerawat dll..

3. Menggaru bahagian ketiak sehingga terluka

4. Terlebih pakai pewangi calit ketiak sehingga berminyak
   bahagian ketiak tu

Bila sesiapa bertanya saya cara apa yang mudah di amalkan 
untuk cegah penyakit kulit di bahagian ketiak seperti Jerawat,
bisul, ruam dll...Saya akan jawab :

"Selalu2lah mengamalkan dulu kebersihan diri seharian.
  Andai ini tidak diamalkan selalu..alamat tunggu masa saja
  untuk mengundang penyakit kulit hinggap di mana2 bahagian
  badan yang tidak dijaga kebersihannya " 

Untuk bahagian ketiak, perlu bila mandi, selalu2lah syampu dan
basuh bersih2. Gunakan sabun / syampu serta sponge yang lembut
untuk bersihkan bahagian ketiak ini. Jangan pula dok p garu
kuat2 nanti terluka lak...

Lepas mandi, amal pakai cara sederhana pewangi calit ketiak
dan bedak. Jangan sampai berminyak ketiak tu pulak disebabkan
nak ketiak bau wangi berlebihan.

Tapi andai sudah ada jerawat tumbuh macam cendawan kat ketiak
tu, tak pe...jangan risau...amal pakai Bedak Muntah Belut ni dengan
cara sapukan di bahagian atas jerawat tu.

Insyallah , jerawat akan sembuh dan kecut...akhirnya akan hilang kesan
jerawat2 ni...Cubalah ye Bedak Muntah Belut untuk rawatan
Jerawat anda...!!

Tuesday, October 26, 2010

JERAWAT DI KEPALA......APA PULAK NI ??

Tahukah anda hampir semua orang ada bakteria jerawat di kulit badan masing2 sekarang walaupun pada mereka yang mempunyai kulit yang cantik.

Ini bermakna bakteria jerawat ada di mana-mana samaada seseorang itu  menderita daripada jerawat atau tidak.

Tapi apa pula hal nya Jerawat kat kepala ? Yang selalu kita nampak adalah kat bahagian2 lain badan ( yang terang2 nampak dan ini amat memalukan kepada sesiapa yang mempunyai masaalah jerawat ini ).

Tapi rasanya kalau ada jerawat kat kepala, mungkin tak la memalukan
sangat sebab kemungkinan boleh dilindungi oleh rambut kecuali jika seseorang itu tidak berambut atau botak.














Friday, October 22, 2010

JERAWAT BOLEH TUMBUH DI MERATA BAHAGIAN KULIT ANGGOTA BADAN

Selalunya bila kita ditanya di bahagian mana anggota manusia,
selalunya Jerawat akan tumbuh.Pasti ramai yang akan kata kat bahagian
MUKA kan !! Memang betul jawapan ni TAPI tak 100% betul.

Tahukah rakan2, Jerawat bukan saja tumbuh di bahagian kulit
MUKA tapi ia berpotensi untuk tumbuh di bahagian2 anggota lain
andai kita tidak jaga kebersihan kulit badan kita.

Antara bahagian2 anggota badan yang boleh tumbuh jerawat ialah :

1) Di depan dan belakang bahagian badan
2) Di atas kepala
3) Di bawah ketiak
4) Di kemaluan pun boleh tumbuh
5) Di batang hidung
6) Di dahi
7) Di dagu
8) Di pipi kiri
9) Di pipi kanan
10) Di punggung
11) Di anggota2 lain juga yang tidak disebut diatas...

Mula2 kita cerita dulu pasal Jerawat di anggota ni :

DI DEPAN DAN BELAKANG BAHAGIAN BADAN


Wednesday, October 20, 2010

LAGI TESTIMONI RAKAN2 YANG SUDAH AMAL PAKAI BEDAK MUNTAH BELUT NI UNTUK RAWATAN JERAWAT....

SILA BACA TESTIMONI DARI RAKAN2 BLOGGER
YANG SUDAH MEMBELI DAN MENGAMAL PAKAI
BEDAK MUNTAH BELUT UNTUK RAWATAN
MASAALAH JERAWAT MEREKA.....

Dari ShoutMix
15 Oct 10, 11:36
MAMAgEE:

SALAM KAK...DH 2 HR TRY PAKAI BEDAK NI
KAT MUKA...BESTLAH..PAGI2 MUKA KURANG
MINYAK....


Dari Email

15 Oct 2010
Azah
Kuala Lumpur
Setelah mencuba bedak muntah belut selama 1 bln…
saya mendapati kesan jerawat di muka saya semakin
berkurangan. Terima kasih kepada kak alya
kerana memperkenalkan product tersebut.


Dari ShoutMix
17 Oct 10, 22:50
frazi

Johor
dah beli.. dan tgh guna..muddahan mujarab!!!

Dari SMS
27/9/2010
ayu
Selangor
X nmpk ksn yg ketara lg. kulit ayu ni kdg2 ade jrawt yg
besar tu. Ble pkai bdk 2 tiap2 mlm jrwt dah
mkin kcik. Xde bengkak dah. Skang ni tggu jrwt 2 ilang je.
Kwn sy pkai p0n die kate ok.Nnt akak p0s kat almt
yg sy bg jap lg. Kal0 leh nak dpt scpt mgkin sbb bdk
dah nk abs. Rugi kalo stop pkai bpe ari.

Dari SMS
20/10/10
Yatie
Johor
Alhamdulillah puan, bila sy pkai bdak ni jerawat mmg cepat
kering..Parut pn dah agak pudar, tp msh tgh brusaha ilangkn btl2.
Sbb tu sy nk oder lg ni. Sy tgh nk cuba utk masalah lain spt kurap,
ruam atau ekzema. harap2 brhasil. Timakash puan sbb bt blog tu.
mula2 sy cr xjmpa..

Tuesday, October 19, 2010

MENGAPA MASAALAH2 JERAWAT SUKAR SEMBUH ?

MENGAPA JERAWAT SUKAR SEMBUH BAGI SESEORANG ?

Banyak artikle2 di Internet membincangkan penyebab masaalah2
JERAWAT dan bagaimana untuk mengatasinya.

Ada juga yang memberi bermacam2 PETUA.
Ada yang suruh :
1. Guna macam2 ubatan moden / lotion / make up yang berkimia
2. Cuci kulit setiap hari jika terasa kulit berminyak
3. Kawal makanan yang di makan seperti kacang
4. Jangan picit jerawat bila ada kalau ia membiak
5. Jangan dedahkan diri kepada hawa panas terik
6. Amalkan wap air teh ke muka ( selepas daun teh dimasukkan ke air mendidih )
7. Minum bergelas2 air kosong setiap hari
8. Dan bermacam2 lain PETUA....  

Memang, kita sebagai manusia, selalunya nak cepat. Kalau boleh,
hari ini pakai ubat atau amalkan sesuatu, esok hari harap masaalah2
jerawat tu sembuh. Ini mungkin sukar dan tidak logik.

Sebab apa saya katakan begini. Sebab masaalah JERAWAT ini bukannya
satu jenis saja tetapi bermacam2 bentuk. Ada yang menghidap masaalah
jerawat dari masaalah kulit dan ada pula dari masaalah alahan seperti
penyakit resdung. Ada yang masaalah keturunan dan ada pula yang mungkin
banyak toksik dalam badan. Ada jerawat kecil , ada besar , ada kat
dahi saja dan ada kat pipi saja dan yang kesiannya ada yang sudah
bernanah. Takutttt terkena macam ni ye..........!!!!

Tapi janganlah sampai kita guna cara ini untuk merawat masaalah2
JERAWAT kita. Kalau berani cuba cara ini , sila kan tapi saya
geliiiii...........!!!












Saturday, October 16, 2010

BAGAIMANA NAK GUNA BEDAK MUNTAH BELUT INI...

Rakan2 blogger,

Saya bersyukur kerana saban hari, semakin ramai yang
berminat mengetahui keberkesanan rawatan tradisional
Bedak Muntah Belut ini terhadap masaalah2 kulit
terutamanya masaalah Jerawat.

Ada yang terus pesan dan beli..

Ada juga sekadar bertanya-tanya dan ingin tahu lebih
lanjut sebelum membuat keputusan untuk mencuba.

Apa yang saya boleh catitkan disini seandainya di amal pakai
selalu insyallah masaalah2 kulit antaranya Jerawat, Ruam,
Bisul... akan TAKUT SINGGAH di mana2 bahagian badan
kita.

Tuesday, October 12, 2010

JENIS-JENIS JERAWAT BOLEH DIRAWAT DENGAN RAWATAN BEDAK MUNTAH BELUT..

Ramai rakan2 baru dan lama bertanya kepada saya apa
jenis-jenis masaalah jerawat yang sesuai di rawat oleh
rawatan tradisional BEDAK MUNTAH BELUT ini.

Mereka2 ini sudi berkongsi dan bercerita dengan saya
masaalah2 dan jenis2 jerawat yang mereka hadapi.

Saya bersimpati diatas masaalah2 jerawat yang mereka
hadapi dan apa yang saya boleh bantu cuma memperkenalkan
rawatan tradisional ini ( dengan mengamal pakai bedak muntah belut )
untuk merawat dan seterusnya menyembuhkan masaalah2
jerawat ini.

Ada yang sudah sembuh dan ada yang dalam proses
untuk sembuh.

Saturday, October 9, 2010

KULIT MANUSIA : SIHAT VERSUS TAK SIHAT DAN BAGAIMANA BEDAK MUNTAH BELUT BOLEH MEMBANTU ...

Rakan2,

Posting kali ini saya menyentuh serba sedikit mengenai
kulit manusia dan apa akibatnya jika kita TIDAK
JAGA KEBERSIHANNYA.

Mari kita belajar mengenai kulit manusia..


Struktur kulit manusia

Kulit merupakan organ terbesar yang Allah SWT
ciptakan pada tubuh kita. Secara kasar, ianya
merangkumi 16 % daripada keseluruhan berat
badan manusia dengan beratnya sekitar 6 paun.

Wednesday, October 6, 2010

MIKRO-ORGANISMA DI KULIT MANUSIA DAN AMALKAN KEBERSIHAN KULIT

Rakan2,

Tahukah anda pada Mikro-organisma, kulit manusia
diibaratkan sebagai planet bumi kepada mereka.

Ada 2 jenis mikro-organisma yang mendiami tubuh
manusia :

1. yang dipanggil sebagai penduduk tetap
2. yang dipanggil sebagai sementara atau
berpindah randah.

Jumlahnya adalah terlampau banyak sehinggakan
ada artikle menganggarkan 50 juta individu bakteria
atau mikro-organisma hidup dirata-rata sentimeter
persegi dari kulit manusia mengambarkan permukaan
kulit tubuh kita sebagai mirip dengan " penduduk ramai
orang pergi membeli belah di musim perayaan ".

Mikro-organisma dan parasit-parasit kulit manusia
ini termasuklah kutu (ticks), tungau (mites),
bakteria dll..

Sunday, October 3, 2010

TESTIMONI : RAWATAN TRADISIONAL BEDAK MUNTAH BELUT VERSUS RAWATAN MODEN !!

Rakan2 blogger ,

Semenjak saya mulakan perniagaan online ini,
selain dari pertanyaan2 dari rakan2, yang akhirnya
menjadi pembeli saya.

Alhamdulillah syukur !!!

Ada juga diterima pertanyaan2 dan kritikan2
yang seakan-akan memandang rendah rawatan
cara tradisional bukan saja untuk rawatan
menggunakan Bedak Muntah Belut ini tapi
termasuklah rawatan tradisional lain yang
menggunakan barangan atau kaedah lain.

Baru2 ini, saya diziarahi seorang rakan blogger
ke rumah saya. Rakan ini adalah salah seorang
pembeli pesanan ulang ( repeat orders ) Bedak
Muntah Belut.

Friday, October 1, 2010

HILANGKAN MASAALAH JERAWAT DENGAN RAWATAN TRADISIONAL BEDAK MUNTAH BELUT

Rakan2 blogger,

Dalam posting kali ini, saya cerita sikit perihal Jerawat.

Keterangan saya ini cuma secara layman terms atau istilah awam
supaya senang difahami.

Tahukan anda antara sebab2 terjadi jerawat adalah :

1. Keturunan contoh apabila ahli keluarga kita berjerawat
terutama ibu dan ayah, kita sebagai anak juga cenderung
untuk berjerawat juga jika tidak diubati.
2. Permukaan kulit yang berminyak dan Kelenjar minyak hiperaktif
3. Alergi terhadap sesuatu makanan
4. Tekanan perasaan ( stress )
5. Ketidak imbangan hormon badan
6. Masaalah pencernaan makanan atau improper food digestion.
7. Pori-pori kulit atau skin pore kotor serta tersumbat dan punyai
bakteria / kuman. Ini terjadi jika tidak jaga kebersihan kulit.
8. Suka garu2 kulit atau kulit gatal2
9. Pengambilan pil2 pengawalan hamil. Bila makan selalu pil2 ini,
jerawat kurang tetapi bila berhenti makan , jerawat akan tumbuh
10. Iklim atau cuaca sekitaran
11. Banyak makan makanan berlemak

Tuesday, September 28, 2010

APA ITU GAMAT ??

Sebelum saya menceburi perniagaan air gamat , minyak gamat
bersama-sama Bedak Muntah Belut ini, saya pun pernah
bertanya pada diri sendiri : Bagaimana rupanya Gamat ?

Saya tahu bagaimana rupanya Bedak Muntah Belut tapi
bagaimana pula rupa gamat .

Mungkin ada antara rakan2 blogger tahu dan pernah tengok
rupa Gamat atau mungkin ada yang belum.

Sebenarnya Gamat itu adalah sejenis hidupan laut dan kalau kita
perasan masa kita memgunjungi pasar basah , kita pasti
akan terserempak dengan Gamat ini. Ia selalunya dijual
bersama-sama sotong kembang.

Sunday, September 26, 2010

PENYAKIT KULIT KURAP : BOLEH DISEMBUH DENGAN MINYAK GAMAT

Rakan2 blogger,

Saya sudah beritahu tentang khasiat Bedak Muntah Belut untuk
menyembuhkan masaalah2 kulit antaranya Ruam, Jerawat, Bisul,
Jeragat, Kayap, rekahan tumit kaki dan Benjol di dahi akibat terhantuk.
Untuk penyakit kulit KURAP pula , tahu kah anda Minyak Gamat
juga mampu menyembuhkan penyakit KURAP ini. Memang gatal
sangat2 andai terkena penyakit Kurap ini. Lagi garu..lagi sedap...
tapi lama2 kawasan digaru tu akan berair dan menjadi pedih
terkena air...


Kurap di celah jari

Thursday, September 23, 2010

CARA SAPU BEDAK MUNTAH BELUT DI BAHAGIAN MUKA

Salam rakan2 blogger,

Di posting sebelum ini, saya sudah tunjukkan cara bancuhan
Bedak Muntah Belut ini yang dilarutkan bersama air gamat
sebelum di pakai.

Di sini, saya tunjukkan pula cara pakai Bedak ini pada
bahagian muka.

1) Bedak ini boleh disapu samada pada bahagian2 tertentu
di muka yang punyai masaalah kulit untuk rawatan .


2) Ataupun boleh juga disapu ke seluruh muka untuk
tujuan membersihkan kulit muka.

Jika dipakai pada bahagian muka, seeloknya di pakai
sebelah malam sebelum tidur.

Monday, September 20, 2010

BREAK SAT DARI CERITA BEDAK MUNTAH BELUT : BEST NYE LAGU MAHER ZAIN - The rest of my life

Wednesday, September 15, 2010

PERTANYAAN MENGENAI HARGA JUALAN SAYA : BEDAK MUNTAH BELUT & AIR GAMAT

Salam rakan2 Blogger,

Bagaimana sambutan Hari raya rakan2 blogger semua.
Saya harap meriah dan menyeronokkan.
Tentu dapat duit raya dan juga keluarkan duit raya banyak kan...
Setahun sekali tak pe....
Saya bersyukur disini perniagaan produk bedak muntah belut ini dapat
membantu rakan2 sedikit sebanyak merawat masaalah2 kulit yang
dihadapi. Semuga sembuh berkekalan dari masaalah2 kulit tertera
di blog ini dengan amal pakai bedak muntah belut berserta air gamat ini.



Saya terima banyak permintaan dari rakan2 mengenai harga
jualan bedak muntah belut dan minta dipamerkan di blog ini.
Tapi saya minta maaf banyak2 kerana tidak dapat pamerkan
terus harga jualan bedak muntah belut di blog ini kerana sebab2
tertentu.

Apa yang saya boleh buat ialah bila saya terima saja
pertanyaan melalui sms atau melalui email saya ( ada tertera
cara hubungi saya di sebelah atas bahagian kiri blog ini ), saya akan
hantar informasi bedak muntah belut & air gamat serta harga jualannya.

Ini yang saya dapat lakukan supaya urusan jualan dapat dijalankan
secara one to one. Apa2 kemusykilan rakan2 blogger akan saya
jawab sebaik boleh mengenai khasiat bedak muntah belut serta air
gamat ini.
Saya tahu ada rakan2 blogger yang segan tanya lebih2 melalui
chat box tapi mereka lebih terbuka bila berurusan secara direct
dengan saya.
Sila hubungi saya jika berminat membeli bedak muntah belut &
air gamat...


Saturday, September 11, 2010

BENJOL BOLEH DI KECUTKAN DENGAN RAWATAN BEDAK MUNTAH BELUT

Salam Hari Raya Aidil Fitri.....

Baru2 ini, adik saya mencerita.
Anak lelakinya terantuk kepala ke batu....dan BENJOL di bahagian
dahi kepala.
Ihsan google : Gambar Benjol DI DAHI

Saya dapat tahu dan mencadangkan supaya dia spukan BEDAK MUNTAH
BELUT di kawasan BENJOL tu di bahagian dahi kepala anaknya itu
dengan bedak muntah belut.
Tak sampai 2 hari, BENJOL tu mengecut dan beransur2 hilang.
Ini satu lagi khasiat Bedak Muntah Belut ini.
Jadi, cubalah rawatan tradisional ini untuk BENJOL juga kalau ada yang
terantuk bahagian kepala kat batu ke....kat kayu keras ke...insyallah
sembuh dengan izin ALLAH.




Monday, September 6, 2010

JIWA SELAMAT & JUALAN AIR GAMAT

Salam Rakan2 Blogger,

Apa kena mengena dgn JIWA SELAMAT dan
JUALAN AIR GAMAT ?

Saya rasa ramai rakan2 Blogger yang berada di
perantauan , semestinya tidak sabar2 untuk balik
berhari raya di kampung halaman masing2.

Tapi kena ingat dan berhati2 selalu semasa memandu...
PANDU CERMAT...JIWA SELAMAT. Jangan la berlumba2
di jalanraya kerana kesian keluarga kita...jangan la
bagi mereka bersedih di hari raya ni akibat kehilangan
keluarga tersayang dek kerana kemalangan jalanraya yang tak
sepatutnya terjadi.

Tapi sambil2 berhari raya tu, jika rakan2 Blogger ada
yang punyai masaalah kulit yang tak mau baik2 dan juga tak
nak gunakan ubatan berkimia untuk rawatan , boleh la
mencuba cara tradisional pula dengan rawatan menggunakan
Bedak Muntah Belut ini.


Bedak ni boleh di larutkan dalam air gamat atau air biasa
tapi melalui pengalaman saya, larutan dalam air gamat , kesan nya
lebih cepat untuk merawat masaalah kulit.

Air gamat yang saya amalkan tak berbau. Boleh la
tempah dari saya . Banyak khasiat air gamat ni
antaranya :

- Sesuai untuk dilarutkan dengan Bedak Muntah Belut
untuk merawat masaalah kulit dan juga
- merawat luka2 ringan.

Ini rupa air gamat asli dari langkawi.




Insyallah dengan amalan yang saya kongsikan ini,
penyakit kulit ( seperti ditunjukkan di header blog ini )
akan sembuh dengan izin Allah....

Sunday, September 5, 2010

BREAK SAT : RAYA DAH DEKAT...TENGOK NI CARA-CARA NAK SEMBELIH AYAM CARA HALAL

Salam rakan2 blogger,

Hari Raya dah dekattttt sangat...Jadi mari la belajar cara-cara
nak sembelih AYAM...Mesti ikut cara HALAL no.....Tengok video ni...

SELAMAT HARI RAYA UNTUK SEMUA RAKAN2 BLOGGER...

Saturday, September 4, 2010

BEDAK MUNTAH BELUT : KETERANGAN ATAS NAMA NYA

Salam rakan2 blogger,

Ramai yang bertanya dgn saya adakah disebabkan nama bedak
ini BEDAK MUNTAH BELUT maka bahan asasnya semestinya
adalah Muntah dari Belut ( sejenis hidupan air ) atau dari isi
belut tu sendiri.

TIDAK....TIDAK BENAR SAMA SEKALI.



Namanya saja BEDAK MUNTAH BELUT tapi ia tiada kaitan
langsung dengan Belut ataupun Muntahnya ataupun isi belut tu.

Saya pun kurang pasti kenapa nama bedak ini dinamakan BEDAK
MUNTAH BELUT. Semasa saya mula2 mengamal pakainya
bertahun2 dulu, nama nya pun saya tahu masa tu juga diberi
sebagai BEDAK MUNTAH BELUT.

Tetapi yang saya boleh katakan disini dengan sebab rupa bedak ini
bulat dan puith warnanya kemungkinan ini menyerupai bentuk muntah
belut jika ada sesiapa antara rakan2 yang pernah lihat bentuk muntah
belut.

Tapi yang pentingnya bukan dari segi namanya TAPI dari segi
khasiatnya merawat masaalah2 kulit secara tradisional....

Harap keterangan ini membantu sedikit sebanyak...

Selamat mencuba kepada semua yang ingin mencuba rawatan cara
tradisional dengan menggunakan bedak muntah belut ini...

Friday, September 3, 2010

Break dari cerita Bedak Muntah Belut : Ni satu lagi lagu nasyid best - Sami Yusuf - Allah akbar

Dalam hidup kita ini, berusaha dalam apa jua cara asalkan jujur dan
cara halal , kemudian berdoa dan bertawakal kepada Allah , insyallah
akan di makbulkan usaha kita itu.

Jangan la kita lupa akan Allah dan sentiasa lah bersyukur
kita kepada nya.

Thursday, September 2, 2010

Break sekejap dari cerita Bedak Muntah Belut : Maher zain - Alhamdulillah

Alhamdulillah...sentiasa bersyukur kepada nikmat yang diberikan Allah

Wednesday, September 1, 2010

CARA MEMAKAI BEDAK MUNTAH BELUT...

Salam semua rakan2 blogger ,

Ada ramai rakan2 tanya cara pakai bedak muntah belut ni.

Saya beritahu caranya sama seperti kita memakai bedak sejuk
yang kecil comel tu.
Untuk membantu menjawab pertanyaan2 ini, sini saya catitkan siri
bergambar ( dari kiri ke kanan ) dari mulanya bancuhan dengan air
gamat ke atas bedak ini ( tak ada air gamat..air biasa pun boleh
digunakan ) hingga kepada mengambil sedikit larutan bedak untuk
di pakai pada bahagian kulit yang bermasaalah.
Sila pastikan larutan bedak ini tidak cair sangat. Tambah bedak
sedikit pada larutan untuk pekatkannya.
Harap dapat membantu memahami cara pakai bedak muntah belut ini.
Cuba la rawatan untuk masaalah kulit ( yang saya sebutkan dalam
posting terdahulu ) secara tradisional menggunakan bedak muntah belut ini
dan jangan lah hilangkan warisan tradisonal kita di telan zaman moden.
Selamat mencuba....
.