BOLEH PESAN BEDAK2 SEJUK BERAS TITIK , BEDAK2 SEJUK MUNTAH BELUT , BEDAK SEJUK BENANG SILA DISINI - CARA BORONG PUN BOLEH...BELI SIKIT2 PUN OK. BOLEH JUGA BUAT PESANAN AIR GAMAT, BEDAK PENAWAR, BAM ,MINYAK GAMAT, MINYAK URUT PANAS,...

ALYACRAFTS - TEMPAHAN KRAF BENANGKAIT

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

Tima kasih sudi jadi sahabat :D

Tuesday, October 26, 2010

JERAWAT DI KEPALA......APA PULAK NI ??

Tahukah anda hampir semua orang ada bakteria jerawat di kulit badan masing2 sekarang walaupun pada mereka yang mempunyai kulit yang cantik.

Ini bermakna bakteria jerawat ada di mana-mana samaada seseorang itu  menderita daripada jerawat atau tidak.

Tapi apa pula hal nya Jerawat kat kepala ? Yang selalu kita nampak adalah kat bahagian2 lain badan ( yang terang2 nampak dan ini amat memalukan kepada sesiapa yang mempunyai masaalah jerawat ini ).

Tapi rasanya kalau ada jerawat kat kepala, mungkin tak la memalukan
sangat sebab kemungkinan boleh dilindungi oleh rambut kecuali jika seseorang itu tidak berambut atau botak.














Punyai jerawat kat kepala ada masaalahnya sendiri antaranya :

1. Akan rasa sakit bila terkena bila sikat rambut

2. Mungkin timbul rasa malu sebab kulit kepala nampak tompok2 merah

3. Kemungkinan pori2 yang tersumbat dan mengakibat jerawat itu akan
    menyebabkan kawasan itu tidak tumbuh rambut dan kelihatan botak
    dan kusut rambut

4. Akan rasa tidak selesa bila tidur akibat geselan jerawat ini

5. Mungkin juga akan merasa malu bila memotong rambut di kedai sebab
    tukang potong rambut tu nampak jerawat kat kepala

Tapi kenapa jerawat di kepala berlaku.
Banyak potensi sebabnya antaranya :

1. Rambut kotor

2. Guna minyak rambut berlebihan dan mengakibatkan kulit kepala berminyak

3. Kutu rambut dan Kelemumur akan mengakibatkan rasa gatal2 dan
    bila garu di bahagian terbabit akan berpotensi jadi luka. Luka ni
    pula berpotensi jadi jerawat...
.




Jadi apa pula rawatannya untuk jerawat kat kepala.
Saya syorkan langkah2 ni :

1. Boleh juga sapukan BEDAK MUNTAH BELUT ditompok2 yang ada jerawat
   dikepala. Jangan terlampau banyak sangat. Biar semalaman, esok pagi
    basuhkan rambut untuk hilangkan kesan2 bedak ni. Amalkan sehingga
    sembuh.

2. Kena la juga jaga rambut supaya sentiasa tidak kotor dengan bersyampu.
    Terpulang lah berapa kali seminggu, mungkin 3x atau 4x
     seminggu

3. Jangan pakai minyak rambut berlebihan kerana ini akan mengakibatkan
    kulit kepala berminyak dan berpotensi menyebabkan pori2 tersumbat.

4. Jaga diet makanan. Kurangkan amal makan makanan2 yang gatal2
    seperti udang, ketam, kerang...boleh makan tapi kurangkan.
    Kurangkan juga makanan berlemak.

5. Jangan biarkan kepala terdedah kepada pancaran panas berlebihan..

6. Kalau boleh, jangan kongsi sikat dirisaukan ada berlaku jangkitan gatal2
    kepala

7. Tukar sarung bantal 2x seminggu kalau boleh..

8. Kalau nak, cari ubatan moden untuk merawat jerawat kat kepala tu.
    Terdapat pelbagai jenis jadi terpulanglah jenis mana yang nak dipilih..

9. Amalkan tidur mencukupi..

Ini antara langkah2 yang saya kumpulkan untuk dikongsi dengan rakan2
blogger...jadi amalkan ye untuk menghindarkan jerawat di kepala.

5 komen:

jayne said...

thnks utk info ni. sy mmg ada masalah jerawat kat kepala. kat muka takde tp kat kepala pulak. adehhh..

geekz36 said...

puas pki shampoo x hilang2 gak, adei...

Addam Juhari said...

tengs info..jerawat cam haram, da pake head n sholder pong x bek..

Ibrahim Mohd Gaus said...

Baru teringat ade mkn ketam baru2 ni..patut la jerawat menjadi2..

listen to my WORDS said...

saya dah menahan sakit nie selama 3tahun..xtahu cmne lg dah nk buat..
musykil n tak tahu bende tu jerawat or bisul..
ada orang kata bisul..
risau lah!!!