BOLEH PESAN BEDAK2 SEJUK BERAS TITIK , BEDAK2 SEJUK MUNTAH BELUT , BEDAK SEJUK BENANG SILA DISINI - CARA BORONG PUN BOLEH...BELI SIKIT2 PUN OK. BOLEH JUGA BUAT PESANAN AIR GAMAT, BEDAK PENAWAR, BAM ,MINYAK GAMAT, MINYAK URUT PANAS,...

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

Tima kasih sudi jadi sahabat :D

Monday, April 2, 2012

PENYAKIT KULIT KAYAP DAN BEDAK SEJUK...

Penyakit kayap atau shingles adalah penyakit yang
disebabkan oleh jangkitan sejenis virus dikenali
varicella-zoster virus, atau VSZ. 

Virus ini adalah virus yang sama yang menyebabkan 
chickenpox sewaktu kita masih kecil. Virus ini biasanya
akan berada dekat pangkal saraf dan ianya membiak
semula kebiasaannya terjadi disebabkan oleh masaalah
seperti stress / tekanan, badan rasa lemah2, kecederaan
pada kulit dan juga akibat masaalah penyakit kanser.
Simptom2 terkena penyakit kayap ialah pesakit akan alami
sakit teramat sangat apabila disentuh pada kulit . Bahagian
kulit juga akan rasa gatal2, geli2, terasa panas seperti
terbakar, rasa macam nak demam, tekak rasa loya, pening
berpanjangan, hilang selera makan dan timbul ruam2 panas.



Penyakit kayap
pada bahagian belakang
badan







Selepas beberapa hari, bahagian kulit dijangkiti penyakit
kayap itu akan menjadi kemerah2an, menjadi ruam
panas, ada yang bernanah, ada menjadi biji berbuih 
dan mula menjalar. 

Penyakit kayap ini boleh menjangkiti mana2 bahagian
kulit tubuh kita samada bahagian badan, mata , ketiak
mahupun bahagian hidung.

Jenis2 penyakit kayap :

1) Kayap Ular
- paling merbahaya dan boleh membawa maut
- boleh akibatkan badan kurus akibat hilang selera makan
- kayap jenis menjalar / melilit ( merebak )
- boleh terjadi dimana2 bahagian badan
- bermula dari tengah belakang dan menjadi semakin panjang
  sehingga mengelilingi badan ke bahagian dada
- ada juga menyerang bahagian dada saja
- boleh menyerang bahagian urat saraf ' rasa ' . Lazimnya
  ruam kayap ular ini berkumpul ataupun berbaris mengikut
  lengkaran urat saraf ‘ rasa ’.
- keadaan kulit boleh melecet, pedih serta sakit
- ambil masa juga untuk sembuh diantara beberapa hari ke
  minggu, ada yang sehingga bertahun2 disebabkan faktor
  usia

Lain2 jenis kayap :

1) Kayap melukut
2) Kayap jagung
3) Kayap api2
4) Kayap setompok
5) Kayap selendar
6) Kayap harimau
7) Kayap bersambung (umur pendek)

Pantang larang bila terkena penyakit kayap :



1) Ada pendapat mengatakan cepat2 jumpa doktor atau pakar
    perubatan untuk nasihat dan rawatan . Ada juga mengatakan
    cuma jumpa pakar rawatan tradisional. Jadi ikut yang mana
    terbaik.
2) Elakkan pakai pakaian ketat. Pakai pakaian yang longgar
    untuk mengurangkan kesakitan disebabkan geseran pakaian
    dengan bahagian kulit.
3) Jangan pakai seluar serta baju yang berhawa panas ( contoh jemur
    di luar rumah dibawah terik matahari atau yang baru digosok)
4) Jangan pakai seluar serta baju yang basah
5) Elakkan menggaru bahagian kayap itu dikhuatiri boleh
    merebak ke bahagian lain. Kayap ni akan rasa gatal2, minta
    ubat untuk kurangkan rasa gatal2.
6) Bila mandi, biasakan mengosok pelan2 bahagian kayap tu
    dengan sabun untuk pastikan kebersihan pada bahagian kayap tu.
7) Jika boleh, semasa dijangkiti penyakit kayap ni , elakkan dari
    mendekati ahli keluarga serta rakan2 dikhuatiri mereka2 ni
    akan dijngkiti pula.
8) Jaga pemakanan dikhuatiri rasa bisa dan gatal2. Makan
    kena pantang seperti orang dalam pantang bersalin,
    makanan gatal2 dan goreng2 cuba elakkan, hanya makan yang
    rebus, stim atau bakar. Jangan makan makanan berminyak.
9) Kurangkan makan buah tempatan atau sayuran yang menjalar/
    berjalur (contohnya tembikai,timun,labu)
10) Tak boleh dengar orang goreng lauk, dan tak boleh goreng
      sebarang benda pun.

Antara petua2 lain boleh dicuba :

1) Sapu dengan BEDAK MUNTAH BELUT untuk keringkan /
    kecutkan kayap tu dan seterusnya menghilangkan
     parut kayap tu
2) Sapu dengan alor vera
3) Sapu dengan kelapa parut campur gula melaka
    ke bahagian kulit terkena kayap tu
4) Gunakan daun cili dan kapur makan. Tumbukkan atau
   ramas daun lada serta campurkan sedikit kapur . sapukan
   dibahagian kulit terkena kayap.
5) Gunakan daun pokok duit2. Ditumbuk hancur , ambil
    daunnya serta air perahannya dan ditekap pada tempat
    dijangkiti kayap tu . Jika boleh, dibengkungkan semalaman.
6) Gunakan daun delima ditumbuk lumat dan dicampurkan dengan
    bedak sejuk (tanpa pewangi contoh BEDAK SEJUK MUNTAH
    BELUT ) dan tempekkan pada tempat kayap itu.
7) Gunakan daun bunga melur , Pucuk daun buah delima ,
    Daun setawar dan Pucuk daun mambu. Semua daun di atas
    di tumbuk atau di belender dan di campurkan dengan
    bedak sejuk ( tanpa pewangi contoh BEDAK SEJUK MUNTAH
    BELUT ) dan di bancuh pekat. Kemudain di sapu atau tampal
    atau tempekkan pada tempat kayap tu .
8) Gunakan ubi larut. Di gosokkan pada simen atau lesung batu,
    ambil pati nya dan sapu di tempat kayap tersebut.
9) Minum minuman yang menyejukkan badan contoh getah anggur
    dicampur dengan kembang semangkuk

Sambil2 berubat tu, cuba dapatkan juga air penawar dari pakar
perubatan tradisional. Biasanya air penawar ni disediakan
berpandukan kepada ayat2 suci al-quran. Semasa sedang
berubat tu, selalu2lah berdoa kepada Allah agar sembuh cepat.
Pilih lah mana2 petua2 / cara rawatan yang bersesuaian seperti
dicatitkan di atas untuk rawatan penyakit kayap tu ,
amalkan sekerap yang boleh, insyallah penyakit kayap yang
dialami akan sembuh secara ansuran.
Yang penting perlu ingat ialah bila kayap tu dah kering, jangan
dikupil pula parutnya, biarkan ia tanggal sendiri sebab kalau
bahagian kulit belum betul-betul kering ia akan terluka dan
kembali merebak. Jadi berjaga2 la ya...

11 komen:

pelangi sepi said...

pernah naik kayap ular..sakit sangat,nasib baik dapat ubat..

Etuza Ezawarna said...

terima kasih info ini, sangat bagus untuik kesihatan dan perhatian agar berhati2 menjaga kebersihan...

Anonymous said...

Salam, sila cuba krim ini yang dengan izinNya telah berjaya merawat sakit kulit seperti kayap, kudis buta, kaki makan air dll. Sila lawat http://krimmutiarabumi.blogspot.com/

tk

Fazrul Romli said...

Nk tnye ubat kt mne...ada kwn kne kayap ular tp xtau nk brubat mcm mne

Khariah Inani said...

assalamualaikum nak tanya kayap ular yg kawan sy kena dah kering tapi dia masih gatal tp kenapa dia loya hilang selera makan pning kepala dan lemah badan eh? kenapa eh?? boleh bagitahu x??

Nolee Lily said...

Salam sy baru shj 4 hr kene kayap ni..ni baru first time sebelum ni xtahu apa tu kayap tp skrg hnya allah je yg tahu sakitnya..skrg sy hnye guna ubat yh doktor bg..sy xtahi cara nak mengubatnya risau dia merebak..kayap sy skrg ada dibahagian belakng dan dada depan..ada sape2 tahu cara nak mengubatnya..

Siti Zafirah Amir said...

Apa ubat yg terbaik untuk kayap ular ?.

miss mj said...

Kayap sy dh btukar nanah....ubt antiviral doc bagi pn dh habis...perlu kw amik ubt lagi??

Unknown said...

Apa yg saya tahu jalan terbaik tuk pnyakit kayap adalah kene pergi sembur dari janda yg mengahwini bujang...insyaallah...tu yg kawan2 dan makcik.sy syorkan.... alhamdulilah dgn izin Allah baru sehari sy kene sembur terus kering...sy kene kayap ular mmg bisa..kalau boleh brubat awal

Unknown said...

Ape ubat die ? Econazine boleh guna ke untuk kayap ?

Najwa Shukri said...

Boleh tahu x semburan apa yg digunakan olh janda tersebut??