BOLEH PESAN BEDAK2 SEJUK BERAS TITIK , BEDAK2 SEJUK MUNTAH BELUT , BEDAK SEJUK BENANG SILA DISINI - CARA BORONG PUN BOLEH...BELI SIKIT2 PUN OK. BOLEH JUGA BUAT PESANAN AIR GAMAT, BEDAK PENAWAR, BAM ,MINYAK GAMAT, MINYAK URUT PANAS,...

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

Tima kasih sudi jadi sahabat :D

Thursday, February 12, 2009

Definasi novel

Dunia penulisan
Ketika mula-mula saya cuba menulis novel, saya tak tahu apa-apa. Terus je taip (masa tu pakai typewriter. Sampai mak marah2 sebab bising. Maklumlah taip sebelah malam). Apa saja yang terlintas dalam kepala saya tulis. Bila rasa-rasa dah habis, bagi kawan-kawan baca. Mereka mulalah bagi komen. Ada yang faham apa yang saya nak sampaikan, ada juga yang keliru. Macam-macam depa bagi komen.

So...apa yang diperlukan dalam sesebuah penceritaan?
(Ini apa yang diberitahu oleh Eka ketika saya mula-mula nak panjangkan cerpen saya menjadi sebuah novel)
Mula-mula kita perlu ada tema dan persoalan. Hah? Tema? Apa tu? Otak saya mula pusing. Tak pernah tahu sebab masa kat sekolah tulis karangan pun pakai hentam jer. Saya pun carilah buku yang sesuai untuk dijadikan panduan. Barulah saya tahu yang tema itu adalah persoalan utama yang hendak dikemukakan dalam sesebuah karya. Dan persoalan tu adalah hal-hal yang diketengahkan dalam karya.

Lepas tu mesti ada mesej. La... saya mana tahu mesej apa nak disampaikan. Tapi kata Eka, mesej mesti ada baru orang nak baca. Pening kepala.......
Mesej tu adalah amanat,pesanan atau pengajaran yang hendak disampaikan oleh pengarang. Biasanya yang mengandungi moral positif.

Plot pula adalah susunan atau jalinan peristiwa dalam sesuatu cereka. Perkembangannya berdasarkan hukum sebab dan akibat. Yang ni kata Eka mesti ada klimaks dan bagaimana cara nak selesaikan masalah yang tercipta.

Watak dan perwatakan. Watak ialah tokoh yang mendukung cereka. Perwatakan pula cara pengarang melakarkan warna pada watak yang dicipta. Pangarang mesti kenal betul-betul dengan watak yang diciptanya itu. Baru nampak real....

Gaya bahasa ada banyak. Ada yang suka menggunakan ayat yang panjang (macam saya, sebab saya tak reti nak cakap direct. Mesti nak around the bush) Ada penggunaan dialog, perkataan pinjaman dan bahasa daerah, dan banyak lagi.

Latar adalah pembicaraan latar sesebuah cereka. Latar tempat, latar masa dan latar masyarakat. Memandangkan saya orang Melayu, jadi latar masyarakat saya lebih kepada kemelayuan. Budaya lain saya tak faham sangat.

Sudut pandang ialah kedudukan pencerita dalam menyampaikan ceritanya. Ada sudut pandang pertama, orang ketiga dan aliran kesedaran.

Wow! Banyak sungguh ciri-ciri sebuah novel tu. Baru saya tahu.....

0 komen: