BOLEH PESAN BEDAK2 SEJUK BERAS TITIK , BEDAK2 SEJUK MUNTAH BELUT , BEDAK SEJUK BENANG SILA DISINI - CARA BORONG PUN BOLEH...BELI SIKIT2 PUN OK. BOLEH JUGA BUAT PESANAN AIR GAMAT, BEDAK PENAWAR, BAM ,MINYAK GAMAT, MINYAK URUT PANAS,...

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

Tima kasih sudi jadi sahabat :D

Monday, July 19, 2010

Menukar air laut kpd air minuman






Pelbagai kaedah telah dibangunkan untuk menukarkan air laut kepada air bersih sama ada secara proses osmosis atau menggunakan teknologi lain.

Terbaru, 8 buah syarikat Belanda yang bekerjasama dengan syarikat dari Belgium telah membangunkan teknologi berasaskan membran untuk menukar air laut kepada air yang boleh diminum yang dikenali sebagai teknologi Memstill.

Memstill yang dinamakan daripada gabungan membran dan penyulingan merupakan proses penyulingan yang menggunakan penapisan membran dan sisa tenaga panas (waste heat energy) yang dihasilkan oleh kebanyakan kilang.

Tenaga tersebut adalah sumber yang murah dan banyak dihasilkan oleh industri hampir di seluruh dunia.

Menerusinya, air sejuk dari lautan dilalukan di bawah mesin pemeluwap terbuka sebelum dipanaskan menggunakan mesin penukar pemanasan pada suhu 80 darjah Celsius.

Suhu itu akan meningkat sedikit demi sedikit menggunakan tenaga yang dibebaskan daripada kilang berdekatan.

Tekanan wap yang tinggi daripada air laut yng dipanaskan membolehkan air bersih terbebas daripada membran manakala lebihan air lain dalam bentuk garam diasingkan di bahagian lain.

Secara mudahnya proses Memstill ini boleh disamakan dengan pemakaian jaket atau baju hujan yang mana ia tidak membenarkan air masuk tetapi membolehkan haba daripada peluh terbebas keluar.

sumber dari akhbar

0 komen: