BOLEH PESAN BEDAK2 SEJUK BERAS TITIK , BEDAK2 SEJUK MUNTAH BELUT , BEDAK SEJUK BENANG SILA DISINI - CARA BORONG PUN BOLEH...BELI SIKIT2 PUN OK. BOLEH JUGA BUAT PESANAN AIR GAMAT, BEDAK PENAWAR, BAM ,MINYAK GAMAT, MINYAK URUT PANAS,...

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

HADIAHKAN AL FATIHAH PADA IBUBAPAMU SETIAP PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

BANYAKKAN BERSELAWAT KEPADA NABI SAW PADA PAGI DAN PETANG

Tima kasih sudi jadi sahabat :D

Wednesday, January 29, 2014

PENGALAMAN SAYA : ANAK SAYA DIJANGKITI PENYAKIT KUDIS BUTA

Kepada rakan2 yang mencari BEDAK2 SEJUK..Sini macam2 ADA...

Bedak sejuk muntah belut
Bedak warisan benang sila biasa
Bedak warisan benang sila harum serta span
Bedak warisan sejuk beras titik biasa + pewangi halal + air surah yassin
Bedak warisan sejuk beras titik + AIR GAMAT + air surah yassin
Bedak warisan sejuk beras titik + pati ALOE VERA + air surah yassin
Bedak warisan sejuk penawar benang sila
Bedak Tanaka
Bedak Arab

Nak tempah sikit2 boleh ...tempah banyak2 pun ok.
Insyallah boleh disediakan.



*****************************************************

Kali ni nak kongsi pengalaman saya sendiri
mengenai penyakit berjangkit kudis buta. 




Kudis buta









Saya masih ingat lagi, ianya terjadi ke atas diri
anak sulung saya. 

Anak sulung saya tu belajar di sebuah sekolah berasrama
penuh di utara semenanjung. Lima tahun dia belajar
di sana dari tingkatan 1 ke tingkatan 5.

Biasanya setiap 2 minggu ke satu bulan, saya sekeluarga
akan ziarahi dia untuk membuat pemantauan dari
segi pemakanan serta kesihatan sambil bertanya khabar
dan tengok perkembangan pembelajaran dia.

Satu hari semasa di rumah, saya dapat panggilan telepon
dari dia mengatakan dia dapat cuti 2 minggu. Pengurusan
sekolah bagi cuti. Saya sekeluarga pun hairan juga
kenapa dia diberi cuti walhal bukan pun musim cuti
sekolah.

Bila dia balik ke rumah, baru saya tahu yang dia
dibenarkan balik disebabkan dijangkiti penyakit
kudis buta di bahagian tapak tangan nya. Pihak sekolah
risau penyakit kudis ni akan menjangkiti pelajar2
lain pula dan untuk elakkan ni, dia dan beberapa pelajar
lain yang juga dijangkiti penyakit kudis ni dibenarkan
pulang ke rumah untuk rawatan.

Memang nampak jelas, kudis tu , warna kemerah2an,
berkuping2, berair, bentuk biji2 tapi cuma tertumpu
pada bahagian kecil pada tapak tangan dia.

Saya memang tahu penyakit kudis ni adalah jenis
berjangkit. Disebabkan dia punyai beberapa adik
beradik yang lain, apa yang saya buat serta merta
untuk kawal dari berjangkit kepada orang lain ialah :

1. Asingkan pakaian dia untuk di basuh secara asing.
















2. Sebelum basuh, rendam pakaian dengan air panas
   dan masukkan ubatan DETTOL dalam air tu.

3. Habis basuh, sidai macam biasa bawah matahari.
4. Saya ulangi cara basuh ni untuk beberapa hari.
5. Untuk penyakit kudis tu pula, saya sapukan Bedak
   Muntah Belut ni untuk cepat keringkan kudis tu.



Bedak muntah belut







6. Juga buat rawatan susulan dengan doktor.
7. Anak sulung saya ni juga ditidurkan asing dari
   adik beradik dia sehingga saya nampak kudis tu
   sembuh. 
8.Suruh anak saya tu jangan mengaru2 kudis tu
   dikhuatiri merebak pula ke bahagian lain
9. Jaga pemakanannya, elakkan makan makanan
    yang gatal2 seperti udang, ketam, kerang...
10. Kesat dengan ubatan contohnya DETTOL ke
     tempat2 yang selalu anak saya tu pegang
11. Boleh juga amalkan sapu BAM daun gelenggang,
     insyallah boleh sembuh bila amalkan.


Bam daun gelenggang








Penyakit kudis ni jangan main2...ianya jenis
berjangkit disebabkan oleh sejenis hama sebab tu
kena la ambil langkah kawalan . Memang penat

rasanya buat semua ni tapi dengan pertolongan
ahli keluarga lain, tak la terasa sangat.

Alhamdulillah kurang 1 minggu lepas tu, saya nampak kudis
di tangan anak saya tu mulai kering dan beransur2 sembuh.





Sambil2 tu saya tanya dia bagaimana dia boleh dijangkiti
penyakit kudis ni walhal saya tahu dia ni pembersih
orang nya. Dia kata, " semasa kat asrama, ada rakan2
selalu baring diatas katil dia bila datang bersembang2."
Kemungkinan masa ni, ada antara rakan2 dia yang
punyai penyakit kudis ni secara tidak langsung,
menjangkitkan penyakit kudis ni kepada diri dia.

Mungkin ada logik apa yang anak saya cakap tu.

Walau sebersih mana pun kita menjaga diri serta
pakaian kita, kita tidak boleh 100% yakin bahawa
kita ni akan bebas dari penyakit berjangkit ni.
Jika tidak bernasib baik, kita akan dijangkiti.

Kebersihan diri sendiri boleh kita jaga , kebersihan
diri orang lain macam mana nak jaga kan...!!

Apa2 pun ini adalah pengalaman saya mengawal penyakit
kudis buta ni yang mungkin boleh menjadi panduan kepada
rakan2 jika ada antara ahli keluarga dijangkiti penyakit kudis ni.

Apa2 pun, jika ada sesiapa pun dijangkiti penyakit kudis
ni, jangan risau, pasti ada cara merawatnya. Insyallah
usaha lah cari cara rawatnya, pasti sembuh dengan kuasa
Allah.

6 komen:

A Rahmani said...

telah dicuba sgt berkesan dgn izinNya.. Salam semua. Saya ada hasilkan krim yang telah terbukti berkesan untuk kudis buta. Disapu terasa sejuk saja. Hilang rasa gatal dan pedih. Dalam masa 1 @ 2 hari insyaAllah ia akan sembuh. Hubungi saya untuk mencubanya. Jenama Krim Mutiara Bumi. Harganya murah cuma 12.00 saja..Hj Man 013438413..T kaseh. 

hazanizaini husin said...

Assalamualaikum saya dah menggunakan produk tuan hj saran kan dah seminggu menggunakannya tapi masih lagi x melihatkan hasilnya malah semakin bertambah... Adakah cara lain atau ubat lain yg blh tuan haji cadangkan

hazanizaini husin said...

Utk makluman tuan haji anak saya yg terkena jangkitan kudis buta berumur 3tahun lebih....

A Rahmani said...

Salam, jika sapu nipis2 kurang brkesan. cuba tempel tebal2 sikit. atau bncuh 1 sudu dlm cawn bg pekat kmd sapu lencun d atas kudis. biarkn smpai kering begitu jgn basuh brjam. slps mndi ulang lg. Cuba cara ni kmd mklum.

Anonymous said...

Saya nak ubat tu

A Rahmani said...

Sila call hj man 0134389413..tk